Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juni 2022 10:42
Del på Facebook
Flyteknikerne skal nå tilbake på arbeid etter at flytekniker-konflikten avsluttes. Men flyselskapene vil fremdeles merke effektene av konflikten en stund fremover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Flyteknikerne skal nå tilbake på arbeid etter at flytekniker-konflikten avsluttes. Men flyselskapene vil fremdeles merke effektene av konflikten en stund fremover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flytekniker-konflikten avsluttes med tvungen lønnsnemnd. Det blir møtt med glede hos flyselskapene, som likevel varsler en del etterslep i flytrafikken.

– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på et pressetreff tirsdag formiddag.

Annonse
Annonse

Flyteknikerne gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt. Streiken ble trappet opp en uke senere, og NHO svarte med å iverksette lockout, som medførte at de 450 flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) ble nektet å møte opp på jobb.

Hundrevis av flyavganger har blitt kansellert, og manges sommerferier har gått i vasken. Men det var da konflikten medførte trøbbel for ambulanseflyene – og dermed fare for liv og helse – at regjeringen så seg nødt til å gripe inn.

Nærmere bestemt mente Helsetilsynet at dette vil gå utover kritisk syke pasienter som er avhengig av å bli fraktet over lengre avstander.

Lite glad for å gripe inn

Mjøs Persen sier hun misliker sterkt at ansvaret ble skjøvet over på regjeringen, som ikke fikk noe annet valg enn å avblåse streiken.

– Det er klart at når det oppstår fare for liv og helse, så må alltid det gå foran. Selv om jeg er lite glad for å gjøre dette, så er det riktig avgjørelse når varslet fra Helsetilsynet er av en slik karakter at de sier at fare for liv og helse vil oppstå, sier hun til NTB.

Tirsdag morgen kalte hun partene ved NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) inn til et møte. Der spurte hun partene om de så noen mulighet for en løsning, hvorpå begge partene svarte nei.

Dermed ble tvungen lønnsnemnd siste utvei. Partene ble i samme slengen bedt om å gjenoppta arbeidet så snart som mulig.

Flyselskapene varsler etterslep

Widerøe har måttet innstille hundrevis av avganger de siste dagene. De er glade for at konflikten nå er over, men varsler at det vil ta tid før trafikken er tilbake til normalen.

Annonse
Annonse

– Det vil ta dager, og det kan ta uker før vi er der vi ville ha vært foruten konflikten. Nå vil passasjerene kunne bli ombooket til nye flyginger, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.

Både SAS og Norwegian opplyser også til NTB at det vil bli noe etterslep som følge av konflikten, men at de sikter på å gjenoppta normal drift så raskt som mulig.

Også Luftambulansetjenesten opplyser at de venter noe etterslep.

– Årsaken til dette er at reisetiden til basene kan ta mellom 6 og 12 timer. Noen av teknikerne som nå skal på jobb, bruker rutefly, og det kan ta tid, sier kommunikasjonsrådgiver Elin Åsbakk Lind i Luftambulansetjenesten i en pressemelding.

Skuffelse hos NFO

NFO er skuffet over at det hele endte med tvungen lønnsnemnd. Samtidig er de klare på at arbeidet skal gjenopptas umiddelbart.

– Vi er veldig lei oss for det og så ikke dette som nødvendig. For her har vi vært åpne for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner, som Babcock ba om for ambulansetjenesten, sier NFO-leder Jan Skogseth til NTB.

NHO Luftfart understreker at de hele veien har forsøkt å finne en løsning gjennom forhandlinger og mekling. De respekterer regjeringens beslutning, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til NTB.

– Konflikten kom på et svært krevende tidspunkt i norsk økonomi og flybransjen, og har vært en stor belastning for alle som har blitt berørt. Dette har rammet både reisende og norske bedrifter. Det er beklagelig, mener Lothe.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse