Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Flyteknikerne skal nå tilbake på arbeid etter at flytekniker-konflikten avsluttes. Men flyselskapene vil fremdeles merke effektene av konflikten en stund fremover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Flyteknikerne skal nå tilbake på arbeid etter at flytekniker-konflikten avsluttes. Men flyselskapene vil fremdeles merke effektene av konflikten en stund fremover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flytekniker-konflikten avsluttes med tvungen lønnsnemnd. Det blir møtt med glede hos flyselskapene, som likevel varsler en del etterslep i flytrafikken.

– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd, sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på et pressetreff tirsdag formiddag.

Annonse
Annonse

Flyteknikerne gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt. Streiken ble trappet opp en uke senere, og NHO svarte med å iverksette lockout, som medførte at de 450 flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) ble nektet å møte opp på jobb.

Hundrevis av flyavganger har blitt kansellert, og manges sommerferier har gått i vasken. Men det var da konflikten medførte trøbbel for ambulanseflyene – og dermed fare for liv og helse – at regjeringen så seg nødt til å gripe inn.

Nærmere bestemt mente Helsetilsynet at dette vil gå utover kritisk syke pasienter som er avhengig av å bli fraktet over lengre avstander.

Lite glad for å gripe inn

Mjøs Persen sier hun misliker sterkt at ansvaret ble skjøvet over på regjeringen, som ikke fikk noe annet valg enn å avblåse streiken.

– Det er klart at når det oppstår fare for liv og helse, så må alltid det gå foran. Selv om jeg er lite glad for å gjøre dette, så er det riktig avgjørelse når varslet fra Helsetilsynet er av en slik karakter at de sier at fare for liv og helse vil oppstå, sier hun til NTB.

Tirsdag morgen kalte hun partene ved NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) inn til et møte. Der spurte hun partene om de så noen mulighet for en løsning, hvorpå begge partene svarte nei.

Dermed ble tvungen lønnsnemnd siste utvei. Partene ble i samme slengen bedt om å gjenoppta arbeidet så snart som mulig.

Flyselskapene varsler etterslep

Widerøe har måttet innstille hundrevis av avganger de siste dagene. De er glade for at konflikten nå er over, men varsler at det vil ta tid før trafikken er tilbake til normalen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det vil ta dager, og det kan ta uker før vi er der vi ville ha vært foruten konflikten. Nå vil passasjerene kunne bli ombooket til nye flyginger, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.

Både SAS og Norwegian opplyser også til NTB at det vil bli noe etterslep som følge av konflikten, men at de sikter på å gjenoppta normal drift så raskt som mulig.

Også Luftambulansetjenesten opplyser at de venter noe etterslep.

– Årsaken til dette er at reisetiden til basene kan ta mellom 6 og 12 timer. Noen av teknikerne som nå skal på jobb, bruker rutefly, og det kan ta tid, sier kommunikasjonsrådgiver Elin Åsbakk Lind i Luftambulansetjenesten i en pressemelding.

Skuffelse hos NFO

NFO er skuffet over at det hele endte med tvungen lønnsnemnd. Samtidig er de klare på at arbeidet skal gjenopptas umiddelbart.

– Vi er veldig lei oss for det og så ikke dette som nødvendig. For her har vi vært åpne for å gi dispensasjoner for å unngå det, men NHO har opprettholdt at det er umulig gi dispensasjoner, som Babcock ba om for ambulansetjenesten, sier NFO-leder Jan Skogseth til NTB.

NHO Luftfart understreker at de hele veien har forsøkt å finne en løsning gjennom forhandlinger og mekling. De respekterer regjeringens beslutning, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til NTB.

– Konflikten kom på et svært krevende tidspunkt i norsk økonomi og flybransjen, og har vært en stor belastning for alle som har blitt berørt. Dette har rammet både reisende og norske bedrifter. Det er beklagelig, mener Lothe.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse