Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 juni 2022 10:03
Del på Facebook
Etablering av et beredskapslager med nok korn for et halvt års forbruk krever bygging av et nytt lager og vil trolig ta sju år, ifølge Landbruksdirektoratet. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB
Etablering av et beredskapslager med nok korn for et halvt års forbruk krever bygging av et nytt lager og vil trolig ta sju år, ifølge Landbruksdirektoratet. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan ta sju år å få på plass et beredskapslager med 165.000 tonn matkorn, nok for et halvt års forbruk, viser en rapport.

Landbruksdirektoratet har anbefalt at det bygges opp et slikt beredskapslager, skriver Nationen. En kartlegging direktoratet har gjennomført, viser at det ikke er nok ledig lagerkapasitet for korn i Norge i dag.

Nord-Europas største kornlag – Stavanger havnesilo – kan lagre 190.000 tonn korn, men er i kommersiell bruk. Felleskjøpet Agri anslår at siloen har omtrent 50.000 tonn i ledig kapasitet som kan brukes til beredskapslager. Samtidig er siloen i ferd med på bli regulert til boliger.

– Vi tør ikke å kalkulere med at siloen er tilgjengelig etter 2026, sier seniorrådgiver og prosjektleder for rapporten, Mari Vengnes.

Annonse
Annonse

Uten siloen i Stavanger er det vanskelig å oppdrive ledig lagerkapasitet til mer en to måneders forbruk eller rundt 55.000 tonn, ifølge rapporten. Å bygge et nytt lager for ytterligere 110.000 tonn korn anslås å ta sju år fra en beslutning om utbygging er tatt.

Et tomånederslager basert på ledig kapasitet kan etableres i løpet av 2023 eller 2024, sier Vengnes.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse