Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 juni 2022 14:06
Del på Facebook
De minste fergene i Norge blir gratis fra 1. juli. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB
De minste fergene i Norge blir gratis fra 1. juli. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen gir gratis ferge til ytterkantene av distriktene, men tar også demokratiske rettigheter fra nær en tredel av innbyggerne i Longyearbyen fra 1. juli.

Det er en miks av gode og dårlige nyheter blant revideringer som trer i kraft 1. juli.

Annonse
Annonse

På den gode siden kan man trygt notere at Senterpartiet har fått gjennomslag for gratis ferge over hele landet. Dette er veldig viktig for dem som bor langt fra tung infrastruktur, men gjelder langt fra på alle strekninger. Trafikkgrunnlaget må være under 100.000 biler hvert år før det kan regne subsidier over lokalfergen di.

Mister demokratiske rettigheter over natta

Tunge røster mener det er mer oppsiktsvekkende at «nynasjonalismen» innføres på Svalbard » fra 1. juli. Spørsmålet stilles av Arne O. Holm, tidligere redaktør for Svalbardposten, nå sjefredaktør i avisen High North News.

Det han kaller nynasjonalisme handler om at en tredel av innbyggerne i internasjonale Longyearbyen mister retten til å stemme ved lokalvalget. Mange ulike nasjonaliteter bor i Longyearbyen, og det lages nå et kafkaaktig system der utlendinger må bo et år i Norge før de er kvalifisert til å få stemmeretten tilbake, påpeker han.

– For å beholde en god Svalbard-politikk er det viktig at vi får endret reglene for lokalstyrevalg i Longyearbyen. Det å ha en sterk tilknytning mellom Longyearbyen og fastlandet er avgjørende, sier parlamentarisk nestleder Åsmund Aukrust i Arbeiderpartiet.

Flyplassavgiften er tilbake

Skal du ut og fly etter 1. juli kan du hilse på en gammel bekjent. Flypassasjeravgiften er tilbake etter koronaferien. Nå må du ut med 80 kroner ekstra hver gang du skal fly.

Det innføres en elavgift for landbasert vindkraft. Avgiften blir på 1 øre per kilowatt. Det er staten som krever inn pengene, men vertskommunene som får denne avgiften.

Annonse
Annonse

For de aller fleste strømkunder innføres fra 1. juli den nye modellen for nettleie som ble utsatt tidligere i år.

Brukervennlig studieinfo

På den gode siden kan også noteres at det blir mer brukervennlig, og helt automatisk å hente ut opplysninger fra utdanningsinstitusjoner om studiested. Dette vil gjøre det atskillig lettere for utlendinger som sliter med å dokumentere egen utdanning.

1. juli trer også endringen i straffeloven der politiet pålegges å la være å slå ned på mindre narkotikabruk. Det skal ikke reageres på narkotikakvanta på mindre enn 5 gram heroin. Alle landets kommuner pålegges å ha en rådgivende enhet for russaker fra 1. juli.

Får lese regjeringsprotokoller

Sivilombudsloven endres slik at Sivilombudet nå får tilgang til regjeringsprotokoller i sine tilsyn.

Allerede fra 24. juni fikk politiet lov til å forlange koronatest av personer som skal uttransporteres fra Norge. Regjeringen innfører et tilsyn som skal kontrollere tilstanden for mindreårige asylsøkere. Det er Statens helsetilsyn som skal ha de overordnede og farlige ansvaret for tilsynet.

Regjeringen innfører også en ny åpenhetslov for de aller rikeste. Stiftelser som har salgsinntekter på over 70 millioner kroner, pålegges å rapportere salgsinntektene til skattemyndighetene. Det inntrer også en rapporteringsplikt for stiftelsene når de har mer enn 50 ansatte eller har en balanse i regnskapene på 35 millioner kroner.

Under pandemien steg prisene på byggevarer til værs. Nå er frykten for råstoffmangel så stor at byggevarebedriften Byggwell på sine nettsider varsler prisstigninger på opptil 12 prosent fra 1. juli.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse