Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 juli 2022 08:56
Del på Facebook
Et bord dekket med aviser under landsmøtet til Landslaget for lokalaviser (LLA) i 2019. Foto: Berit Roald / NTB
Et bord dekket med aviser under landsmøtet til Landslaget for lokalaviser (LLA) i 2019. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme for norske aviser det siste tiåret, ifølge en rapport fra Medietilsynet. Rekordmange aviser hadde overskudd før skatt.

Direktør Mari Velsand i Medietilsynet forklarer utviklingen med økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst. En må faktisk tilbake til årene før finanskrisen i 2008 for å finne en større økning i avisenes driftsinntekter enn det var i fjor.

Annonse
Annonse

Fra 2020 til 2021 økte avisenes driftsinntekter med 788 millioner kroner, eller 7,0 prosent, til 12,1 milliarder kroner. Til sammenligning hadde avisene 15,2 milliarder kroner i inntekter i toppåret 2008.

Inntektsfallet kan ha snudd

– En stor del av forbedringen skyldes at avisene har hentet tilbake inntekter som gikk tapt under koronapandemien. Men inntektene var også 444 millioner kroner, eller 3,8 prosent, høyere i 2021 enn i 2019, før pandemien inntraff. Dette kan indikere at et mangeårig inntektsfall har snudd, sier Velsand.

Brukerinntektene – altså inntekter fra abonnement og løssalg – har vært avisenes største inntektskilde siden 2015. Økningen fortsatte i fjor med en vekst på 274 millioner, eller nesten 4 prosent.

Annonsesalget opp

For annonseinntektene brakte 2021 et brudd med utviklingen som har pågått siden Facebook og Google kom inn på det norske annonsemarkedet i 2013. De siste fem årene har avisenes annonseinntekter falt med 228 millioner kroner, eller litt over 5 prosent. Men i 2021 økte annonseinntektene med 547 millioner kroner, tilsvarende 14,8 prosent.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge rapporten økte det rene digitale opplaget vel 16 prosent i 2021, og de digitale brukerinntektene utgjør nå knappe 37 prosent av de totale brukerinntektene. I 2021 var de digitale annonseinntektene for første gang større enn annonseinntektene på papir.

Avisene ansetter

Medietilsynets rapport viser at avisene igjen ansetter. Antall årsverk økte totalt med 139, eller 3,4 prosent, i 2021.

– Dette tyder heldigvis på at pandemien ikke har svekket avisenes redaksjonelle kraft, sier Mari Velsand.

Rapporten har tatt for seg 232 aviser som blir solgt i abonnement og løssalg.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse