Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 juli 2022 09:44
Del på Facebook
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere fylkesleder i Senterpartiet mener Norge må ta mer kontroll over strømforsyningen og redusere krafteksporten i påvente av mer vann i magasinene.

– Vi er for markedsøkonomien, men den må styres. Her er det snakk om den norske forsyningssikkerheten, sier leder Sigrid Simensen Ilsøy i Buskerud Senterparti til Klassekampen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Avisen har snakket med åtte av sytten fylkesledere, og Ilsøy er en av flere som slutter opp om utspillet til partifelle Per Olaf Lundteigen. Han foreslo nylig å begrense eksporten så den ikke er større enn importen. Det vil han holde på med til fyllingsgraden i magasinene i Sør-Norge er på mediannivået.

– Hvis det Lundteigen sier er korrekt, og dette er mulig, så er det rart at verken våre egne statsråder eller olje- og energiminister Aasland følger opp, sier Per-Asbjørn Andvik, som leder Vestfold Sp.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også Akershus-leder Brita Skallerud vil legge seg på Lundteigens linje. Hun mener dagens situasjon er prekær.

– Det sies jo at det kan bli rasjonering og strømstans utover høsten og vinteren. Vi som egentlig er selvforsynte, må sørge for at våre egne får strøm først, sier hun.

Vidar Nedrebø, som leder fylkeslaget i Rogaland, mener Norge må se på handlingsrommet overfor Europe og komme ut av det han kaller «en tvangstrøye fra Europa, altså EØS-avtalen».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse