Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 juli 2022 09:42
Del på Facebook
Seilbåtene har gode kår på sjøen denne sommeren.Foto: Eli Strand / NPK / NTB
Seilbåtene har gode kår på sjøen denne sommeren.Foto: Eli Strand / NPK / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det yrende livet på sjøen glimrer med sitt fravær denne sommeren. Redningsselskapet har hatt 30 prosent færre oppdrag i juli i år enn i fjor.

– Vi merker at det er færre båter på sjøen denne sommeren. Det er mange av båteierne som snakker om de høye drivstoffprisene, så dette er nok mye av grunnen til at det er roligere enn før på sjøen, sier skipper Haakon Andreassen på redningsskøyta Einar Staff SR til Nynorsk pressekontor (NPK).

Annonse
Annonse

NPK er med en av Redningsselskapets redningsskøyter ut på Oslofjorden en fin dag i midten av juli. Med lufttemperatur og vanntemperatur på drøyt 20 grader skulle man tro det var båter til alle kanter. Nå glimrer istedenfor særlig de store og raske båtene med sitt fravær.

Tallene fra Redningsselskapet er klare i sin tale: for hele landet er antallet oppdrag i juli redusert med 30 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. For Oslo er det nærmere en halvering. Det har vært noen vakter der det frivillige mannskapet ikke har hatt et eneste oppdrag.

Mange ferierer i utlandet

– Drivstoffprisene har nok mye av skylda, men været har heller ikke vært på topp i sommer. I tillegg er det mange som er på ferie i utlandet etter to år med pandemi. Men de som faktisk tar seg en tur ut, har god plass til å nyte båtlivet og ellers drive med andre aktiviteter på sjøen, sier Andreassen.

Også redaktør Henrik Nissen-Lie i Båtmagasinet har merket seg at det er færre båter langs kysten i Norge.

– Det er færre båter i gjestehavnene i år. Samtidig er det flere norske båter langs svenskekysten, men generelt er det mitt inntrykk at det er færre båter på tur i år, og folk tar kortere turer enn før. Spesielt er det de tunge og raske båtene som får svi nå når drivstoffprisene er så høye, sier Nissen-Lie.

Annonse
Annonse

Fører dette til et slags klasseskille blant båtfolket mellom dem som har råd til å bruke båten og de som ikke har det?

– Nei, de som blir straffet hardest av høye priser, er jo nettopp de med store og dyre båter, og en del av dem har nok dessuten råd til dagens drivstoffpriser. Båteiere Båtmagasinet har snakket med, sier likevel at det blir kortere turer i år enn tidligere år.

Kan spare mye drivstoff

Redaktøren mener det er mange måter båteiere kan spare drivstoff på.

– Noen gode råd fra Båtmagasinet er å spare vekt ved å ta ut tunge ting, og ikke kjøre ut med fulle vanntanker og så videre. Videre er det viktig å fjerne groe under båten, så det blir minst mulig vannmotstand. Å kjøre sakte hjelper også godt på drivstoffbudsjettet. Under fart må en finne en økonomisk marsjfart, og trimme båten riktig for minst mulig motstand. Ved å gjøre gode grep kan drivstofforbruket nærmest bli halvert.

– Det er jo ikke alle som ferdes med motor til sjøs, dette må jo være drømmesommeren for de med seilbåt og alle som padler?

– Ja, vinden er jo gratis, og padling er både naturopplevelse og mosjon. Padling er en aktivitet i vekst i Norge, og vi har en fantastisk skjærgård nesten langs hele kysten.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse