Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2022 08:38
Del på Facebook
Atomkraftverket i Essenbach fotografert i mars. Foto: Armin Weigel / DPA / AP / NTB
Atomkraftverket i Essenbach fotografert i mars. Foto: Armin Weigel / DPA / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Strømmen i Sør-Norge kan bli billigere hvis Tyskland gjenåpner tre stengte atomkraftverk, noe tyske kraftverk-kontrollører sier er mulig å gjøre.

Det pågår en debatt i Tyskland om hvorvidt de tre atomkraftverkene som fortsatt er i drift, skal videreføres. Men samtidig er det teknisk mulig å åpne opp igjen tre kraftverk som ble stengt, opplyste kontrollforeningen Tüv nylig.

– Det er klart at det blir spennende å se hva som blir oppfølgingen av dette, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight til NRK.

Han sier at seks tyske atomkraftverk vil produsere like mye strøm som halve den norske produksjonen totalt. Det kan gi billigere pris på strømmen som Norge importerer fra tyskerne.

– Det er et vesentlig bidrag til at man kan komme gjennom vinteren og kraftkrisen man har i Europa. Det ville senket prisene både i Tyskland og også Sør-Norge, sier Lilleholt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse