Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2022 18:30
Del på Facebook
Konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett mener dagens prisforskjellene, viser den samfunnsmessige verdien av å flytte kraft mellom landsdeler.Foto: Berit Roald / NTB
Konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett mener dagens prisforskjellene, viser den samfunnsmessige verdien av å flytte kraft mellom landsdeler.Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statnett vil fremskynde arbeidet med å øke overføringskapasiteten av strømkraft mellom nord og sør. Men planen er omstridt på rødgrønn side i Stortinget.

Forskjellene i hvor det brukes og produseres kraft har fått Statnett til å ville gire opp tempoet i utbyggingen av de store kraftlinjene mellom sør og nord. Da kan kraftoverskudd bedre fordeles mellom landsdelene. Følgelig vil også strømprisene utjevnes, skriver Aftenposten.

Annonse
Annonse

– Prisforskjellene som er nå, viser den samfunnsmessige verdien av å flytte kraft mellom landsdeler, sier konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett til avisa.

Statssekretær i Olje- og energidepartementet Amund Vik (Ap) mener det er vanskelig å se på situasjonen akkurat nå og sette den i sammenheng med nettutviklingen.

– Statnett skal sørge for å utbedre flaskehalser i det norske kraftsystemet. Kan vi øke kapasiteten i de ledningene som allerede finnes, så er det bra, sier han.

Avisa får ikke svar på om Ap støtter Statnetts planer om å fremskynde arbeidet. Verken fra Vik eller Marianne Sivertsen Næss (Ap), som leder energikomiteen på Stortinget.

Annonse
Annonse

– Vi må vite konsekvensene av mer utveksling mellom nord og sør før vi kan ta stilling til det, sier hun.

Siv Mossleth (Sp) sitter i energi- og miljøkomiteen. Hun er mot Statnetts planer.

– Hadde vi hatt bedre overføringskapasitet mellom nord og sør, så ville vi hatt mye høyere strømpriser i nord. Uten at det nødvendigvis hadde ført til mye lavere priser i sør, sier hun.

Lars Haltbrekken, energipolitisk talsperson i SV, tror ikke mer utveksling vil redusere prisene særlig i sør, men føre til at de vil øke nord.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg registrerer at du har kasta kortet i vidare kunnskapsbasert diskurs.
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap om strekningen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse