Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 september 2022 10:29
Del på Facebook
Et momsfritak for strøm vil gjøre at det blir litt mer rettferdighet mellom nord og sør, sier Hilde Alvsåker, juridisk rådgiver i Skattebetalerforeningen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Et momsfritak for strøm vil gjøre at det blir litt mer rettferdighet mellom nord og sør, sier Hilde Alvsåker, juridisk rådgiver i Skattebetalerforeningen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn har i år betalt nesten dobbelt så mye i moms på strøm sammenlignet med i fjor. Nå vil flere ha momsfritak også i Sør-Norge.

Moms på strøm er etter hvert blitt en betydelig del av strømregningen. Tall fra Skatteetaten viser at staten har tjent over 21,5 milliarder kroner i moms på strøm hittil i år. I samme periode i fjor var tallet 11 milliarder, altså drøye halvparten.

Annonse
Annonse

Professor i finans ved Handelshøyskolen NMBU, Espen Gaarder Haug sier til NRK at et momsfritak kan iverksettes kjapt, i motsetning til andre tiltak som for eksempel kutt i eksport.

– Siden vi allerede har momsfritak for strøm i Nord-Norge, så bør det ikke være vanskelig å implementere for alle innbyggere, sier Haug, som peker på at land som Tyskland og Spania nylig har kuttet momsen på strøm og gass.

Et eventuelt momsfritak bør etter hans syn være en midlertidig løsning inntil «man får kontroll på situasjonen».

Annonse
Annonse

– I nord har de lav pris og slipper moms, mens vi i sør har høy pris og må betale moms i tillegg. Et momsfritak vil gjøre at det blir litt mer rettferdighet mellom nord og sør, sier Hilde Alvsåker, juridisk rådgiver i Skattebetalerforeningen..

Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) sier at det har vært viktig for regjeringen å hjelpe folk med strømregningen.

– Dagens strømstøtteordning betyr at staten tar 90 prosent av regningen når prisen overstiger 70 øre. Dette innebærer også moms. Enkelt forklart betyr dette at det er staten som tar mesteparten av momsregningen når prisene er høye i dag.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse