Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 september 2022 07:14
Del på Facebook
Frps energipolitiske talsperson Marius Arion Nilsen, omtaler strømprisene som «tidenes skatteøkning». Foto: Javad Parsa / NTB
Frps energipolitiske talsperson Marius Arion Nilsen, omtaler strømprisene som «tidenes skatteøkning». Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frp fnyser av regjeringens strømstøtte. Partiet mener dagens kraftpriser er en gigantisk skatteøkning.

Kraftnæringen fikk inn 107 milliarder kroner mer for strøm første halvår i år enn første halvår i fjor, skriver Aftenposten.

Det viser tall Frp har hentet inn fra SSB om omsetningen i kraftnæringen.

Norske strømkunder betalte 214 milliarder kr for strøm første halvår 2022, før strømstøtten slår inn. For første halvår 2021 – som også var et dyrere strømår enn normalt – er summen 107 milliarder, altså halvparten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De ekstra strømutgiftene første halvår utgjør mer enn dobbelt så mye som regjeringens strømstøtte er beregnet til å koste i hele 2022, som er 41 milliarder kroner.

– Tallene viser hvilken enorm inndragning i kjøpekraft og lønnsomhet for bedrifter som strømpriskrisen medfører, sier Frps Marius Arion Nilsen til Aftenposten.

Nilsen omtaler tallene som «tidenes skatteøkning». Frp mener staten bør dekke 100 prosent av regningen over 50 øre per kilowattime.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse