Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 3 dager siden
    Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er høyest prioritert spurte jeg en venn. Rettere sagt ChatGPT. Her er svaret. Del

    Du sa:
    Hvilken Eurpavei er prioritert på førstplass blant politikerne og næringslivet i Møre og Romsdal ?
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    E136, kjent som "Eksportvegen" gjennom Romsdalen, er høyt prioritert av både politikere og næringslivet i Møre og Romsdal. Denne veien er avgjørende for transport av varer og personer, spesielt for eksportbedriftene i fylket. NHO Møre og Romsdal har uttrykt betydelig støtte for utbedring av E136, med fokus på å fjerne flaskehalser for å forbedre fremkommeligheten.
    NHO
    I tillegg er E39-prosjektet, kjent som Møreaksen, som planlegger en fergefri forbindelse mellom Ålesund og Molde, også en viktig prioritet. Dette prosjektet har som mål å nesten halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket, noe som vil styrke Møre og Romsdal som en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion.
    NHO
    Disse prosjektene er sentrale i innspillene til Nasjonal Transportplan (NTP) fra regionale aktører, som understreker behovet for investeringer i infrastruktur for å støtte næringslivets vekst og konkurranseevne.
    NHO
    Kilder

    4o
    Du sa:
    Jeg spurte om 1. proritet
    ChatGPT sa:
    ChatGPT
    Førsteprioritet blant politikere og næringslivet i Møre og Romsdal er E136, "Eksportvegen". Denne veien er svært viktig for transport av varer og tjenester, og fungerer som hovedåren for eksportbedrifter i regionen. Fokus ligger på utbedring og modernisering av veien for å sikre bedre fremkommelighet og øke verdiskapningen i fylket.

    GODT NYTTÅR !!!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 23 timer siden
      @Arne Almaas Hvor har du årlig driftskostnader på 250 mill. for Tautratunnelen? Hvilken kilde har du for at strømkostnaden er kr. 1,- pr. kWh for el-ferger? Hvilket trafikkgrunnlag legges til grunn ved beregning av samfunnsnytten, dvs. hvordan tas det hensyn til ulikt trafikkgrunnlag med ferge i forhold til Møreaksen?

      Om strømforbruket for fergen mellom Furneset og Molde bruker 600 kWt per tur, og det er 33 598 turer/avganger i året, så er årlig strømforbruk for fergen 33 598 x 600 kWt = 20 158 800 kWt per år. Kan du forklare hvorfor du opererer med et tall på 3.6135 GWh/år ?

      Strømforbruket mellom endepunktene med dagens trasé og fortsatt ferge vil være lik strømforbruket elbilene bruker på E39 mellom Ørskogfjellet og fergeleiet på Furneset, en strekning på 22 km. Så tar fergen over, og vi må da inkludere strømforbruket til fergen for å frakte bilene mellom Furneset og Molde. Så fortsetter bilene i 4 km fram til Bolsønes, der E39 igjen blir den samme for begge alternativene. Da har elbilene tilbakelagt 22 + 4 = 26 km for alternativet med ferge.

      Med Møreaksen er avstanden mellom Ørskogfjellet og Vik anslagsvis 8 km, og mellom Vik og Bolsønes 32 km. Totalt kjører da elbilene 40 km på Møreaksen mellom Ørskogfjellet og Bolsønes. Det betyr at elbilene kjører 40 – 26 = 14 km lenger på E39 med Møreaksen enn med fortsatt ferge. Hvordan har du beregnet avstanden til 16 km?

      Fortsatt ingen svar på hvor stor nettleien var og totalt strømregning for fergene Vestnes - Molde i 2023?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 23 timer siden
      @Arne Almaas Hvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner for Nyhamna?

      Utgangspunktet ditt var ønsket (på Fylkestinget) om å gjøre veien mellom Nyhamna og Molde til riksvei, på grunn av at Nyhamna utgjør en viktig og samfunnskritisk infrastruktur.

      Når Frp og H nå går inn for å fjerne fylkene, er det naturlig at fergene blir en statlig oppgave. Fergeavløsningsprosjektet Kjerringsundet vil da opplagt være et riksveiprosjekt, uavhengig av levetiden for Nyhamna. Minst på linje med det sterke ønsket på Sunnmøre om at Nakkedalveien og veien Vik-Vestnes skal bli en del av Hamsundsambandet, og oppgraderes til riksvei.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 22 timer siden
      @Terje Sundsbø Vedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var estimert før Putin gikk inn i Ukraina og amerikanerne hadde valgt ny president. Så å løfte disse til totalt 250 millioner årlig er vel ikke så usansynlige.  Hva gjelder strømprisen på 1 kr.pr. KW time i perioden så er dette heller ikke så usansynlige for perioden det er snakk om. Dersom det bygges små modulære kraftverk i landet .Eksempelvis i Fræna så er antatt pris kr. 1,25. 

      Så må du gjerne dikkedere og diskutere. Men Møreaksen det her snakkes om begynner på Vik og går til Molde. Dersom du skal dra inn Ørskogfjellet -Vik kommer der nye kostnader og miljøregnskap inn i bildet.  

      Men siden du også er begynt å interessere deg for MA på Ørskogfjellet så er du hjertelig velkommen til Ålesund 2 juni. Da arrangeres en ny Eksportvei konferanse med fokus på fylkets viktigste vei. 

      Ønsker deg og dine ET GODT NYTTÅR. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 20 timer siden
      @Arne Almaas KS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor opererer du med et annet tall (25 milliarder)?

      Du opererer med tur-retur for de som kjører Møreaksen. Det blir dobbeltregning, ettersom ÅDT inneholder alle reiser, inklusive de som reiser tur-retur.

      En strømpris er svært avhengig av effekten. Hvor stor er effekten når el-fergene lades? For hurtiglading av el-biler er prisen 4-7 kr pr kWh, nettopp på grunn av høy ladeeffekt. Du er fortsatt ikke i stand til å angi prisen på nettleie for lading av el-fergene Vestnes-Molde? Eller strømregningen for 2023?

      Flott at du innser at Eksportveien utgjør del 2 av Møreaksen, den absolutt viktigste veien i fylket, med fergene som den desidert største flaskehalsen. Vi kan jobbe sammen for at del 2 av Møreaksen ferdigstilles samtidig med del 1.

      Godt nytt år til deg og dine.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 33 minutter siden
      @Geir Ole Sætremyr Godt nytt år.
      I tidligere kommentarer har jeg vist til lederen av transportkomiteen på Stortinget, som sier at Møreaksen skal bygges, og at man skal starte på nordsiden av fjorden. Tautratunnelen er altså ikke spilt bort, den er en viktig del av Møreaksen. Derimot er det enkelte på Sunnmøre som har spilt bort del 2 av Møreaksen, de vil overføre den til Nye Veier AS og Eksprotveien E136. En bevilgning helt uavhengig av del 1 på Møreaksen.

      Aukra kommune vil betale sin del av Kjerringsundet, i tillegg kommer finansieringen fra bompengene. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 17 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 17 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har spurt før. Er "folk" villige å reise fergefritt uansett pris? Er dette lagt inn i spørsmålet dersom der er gjort meningsmåling?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 17 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvorfor skulle folk svare noe annet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn de svarte i meningsmålingene for Nordøyvegen? 

      I meningsmålingene for Romsdalsfjorden ble det forøvrig lokket med "et utvidet fergetilbud". Det kommer neppe noen gang til å skje.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 16 dager siden
      @Terje Sundsbø Med andre ord, dei økonomiske realitetene skal ikkje fram i lyset
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 16 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Folket på Nordøyene sa seg villig til å betale nesten hva som helst i bompenger. De forstod at bompengeperioden er tidsbegrenset. Noen tenker på framtidige generasjoner. For dem er bompenger et skattefritt forskudd på arv.

      De økonomiske realitetene med fergedrift blir aldri belyst av motstanderne av Møreaksen. Hvilken ladeeffekt må til på elfergene, og hvor stor er nettleien for en slik effekt? Hvilken strømpris betales for det årlige strømforbruket? Er det markedspris?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 16 dager siden
      @Terje Sundsbø No taler du i tunger, dvs du er sanselaus
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 14 dager siden
    Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) aldri nevner.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 16 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrGodt nytt år.I tidligere kommentarer har jeg vist til lederen av transportkomiteen på Stortinget, som sier at Møreaksen skal bygges, ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor ...
Arne Almaas 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøVedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor har du årlig driftskostnader på 250 mill. for Tautratunnelen? Hvilken kilde har du for at strømkostnaden er kr. 1,- ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSiden du ønsker å fjerne all tvil i den videre diskusjonen innen nyttår har jeg prøvd å være så objektiv ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse