Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
22 september 2022 11:18
Del på Facebook
Nils Baadnes (innfelt), finner og rydder mange spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården. Dykkerkollega Ronald Rasch (til venstre) ved en opprydningsaksjon tidligere i sommer. Fotomontasje: Bilder fra Nils Baadnes og Rev Ocean.
Nils Baadnes (innfelt), finner og rydder mange spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården. Dykkerkollega Ronald Rasch (til venstre) ved en opprydningsaksjon tidligere i sommer. Fotomontasje: Bilder fra Nils Baadnes og Rev Ocean.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nils Baadnes, erfaren dykker og en av eierne på Smøla Havstuer som også arrangerer dykkekurs, har sammen med dykkerkollega Ronald Rasch ved flere anledninger i år funnet og fjernet spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården.

Stort problem

Spøkelsesteiner er stort problem langs kysten. Både privatpersoner og yrkesfiskere setter ut teiner og ruser som blir mistet eller glemt, men teinene og rusene fortsetter å fiske. Her blir de gjenstand for en lang syklus med dyretragedier, hvor blant annet mange fiskearter, krabbe og hummer fanges og blir værende til de sulter ihjel. Deretter sluttes den onde sirkelen ved at de blir til nytt agn som lokker til nye fisk. Skjelett, bein, ennå levende krabber og hummer hvor skallet er i ferd med å gå i oppløsning, radmagre fisk er syn man ikke glemmer så lett og som gjør at opprydningsjobben blir ekstra motiverende og tilfredsstillende.

Slik fortsetter det til fiskeredskapene går i oppløsning. Siden mange av teinene og rusene er blitt produsert av plast og nylon, er nedbrytningstiden svært lang og de kan fiske på tiårsvis på denne måten.

Etterhvert er det blitt satt stor fokus på denne problematikken og det har kommet krav og regler om merking av teinene/rusene, sporbarhet og ikke minst til materialbruk, hvor de skal gå i oppløsning hvis de blir stående i havet i for lang tid.

– Selv om det er kommet regler for merking og at tapte teiner og ruser skal rapporteres i fritidsfiske-appen, er de fleste teinene vi finner ikke rapportert inn der, sier Baadnes. 

Leppefiskteiner

I de senere årene er fisket etter rensefisk til oppdrettsbransjen, som eksempelvis leppefisk, blitt svært omfattende. Skjærgården er tilnærmet pepret med leppefiskteiner mange steder. Vi spør Baadnes om han finner noen av disse.

– Vi har funnet en del av dem også. Ingen av dem har vært merket i fritidsfiske appen, svarer han.

301132195 10158739943186615 894869383351719031 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. Skjellvekst vitner om at den har stått operativt en stund. Foto: Nils Baadnes.

302435258 10158739943166615 4659882756562500247 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. En stor død hummer hvor skallet er i ferd med å gå i oppløsning ble funnet i denne. Foto: Nils Baadnes.

304948961 10158745277496615 833100607984545224 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. En ferskfanget torsk som senere ville gått en pinefull sultedød i møte. Foto: Nils Baadnes.

Plukker teiner og ruser hver uke

Når Nils er hjemme og ikke jobber skift som kaptein i REV Ocean-prosjektet (se nedenfor), rydder han spøkelsesteiner og -ruser hver eneste uke.

–  I forrige uke fant jeg tre spøkelsesruser som alle sto og fisket ennå. Jeg fikk med meg to av dem opp. Jeg har planer om en ny runde også i helga, sier han.

Se bilder og video fra ulike opprydningsaksjoner og andre flotte undervannsfoto på både Nils Baadnes sin Facebookprofil og Smøla Havstuer sin facebookside

Kaptein i Røkkes prestisjetunge REV Ocean-prosjekt

Vi har tidligere skrevet om Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla som fikk drømmejobben som kaptein på det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet REV Ocean.  REV Ocean er det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og er et stort og ambisiøst prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke. Skipet skulle etter opprinnelig plan allerede ha vært operativt sommeren 2021, men er fremdeles 2 år forsinket.  

Nils Baadnes er fremdeles ansatt som kaptein i Rev Oceanprosjektet og holder på å teste spesialutviklede ROV og ubåtfartøy som skal benyttes til forskning, fra andre skip i mellomtiden.

Til neste uke skal Baadnes på jobbreise til Maldivene, hvor de skal benytte REV Oceans ubåt, DSV Aurelia i forskningsøyemed, hvor man blant annet skal filme og kartlegge liv i havet ned til 1000 meters dybde. Her delter REV Ocean i et kickoff for det internasjonale samarbeidsprosjektet «Nekton mission» som du kan lese mer om her:  https://nektonmission.org/

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse