Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
22 september 2022 11:18
Del på Facebook
Nils Baadnes (innfelt), finner og rydder mange spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården. Dykkerkollega Ronald Rasch (til venstre) ved en opprydningsaksjon tidligere i sommer. Fotomontasje: Bilder fra Nils Baadnes og Rev Ocean.
Nils Baadnes (innfelt), finner og rydder mange spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården. Dykkerkollega Ronald Rasch (til venstre) ved en opprydningsaksjon tidligere i sommer. Fotomontasje: Bilder fra Nils Baadnes og Rev Ocean.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nils Baadnes, erfaren dykker og en av eierne på Smøla Havstuer som også arrangerer dykkekurs, har sammen med dykkerkollega Ronald Rasch ved flere anledninger i år funnet og fjernet spøkelsesteiner og -ruser i Smølaskjærgården.

Stort problem

Spøkelsesteiner er stort problem langs kysten. Både privatpersoner og yrkesfiskere setter ut teiner og ruser som blir mistet eller glemt, men teinene og rusene fortsetter å fiske. Her blir de gjenstand for en lang syklus med dyretragedier, hvor blant annet mange fiskearter, krabbe og hummer fanges og blir værende til de sulter ihjel. Deretter sluttes den onde sirkelen ved at de blir til nytt agn som lokker til nye fisk. Skjelett, bein, ennå levende krabber og hummer hvor skallet er i ferd med å gå i oppløsning, radmagre fisk er syn man ikke glemmer så lett og som gjør at opprydningsjobben blir ekstra motiverende og tilfredsstillende.

Slik fortsetter det til fiskeredskapene går i oppløsning. Siden mange av teinene og rusene er blitt produsert av plast og nylon, er nedbrytningstiden svært lang og de kan fiske på tiårsvis på denne måten.

Etterhvert er det blitt satt stor fokus på denne problematikken og det har kommet krav og regler om merking av teinene/rusene, sporbarhet og ikke minst til materialbruk, hvor de skal gå i oppløsning hvis de blir stående i havet i for lang tid.

– Selv om det er kommet regler for merking og at tapte teiner og ruser skal rapporteres i fritidsfiske-appen, er de fleste teinene vi finner ikke rapportert inn der, sier Baadnes. 

Leppefiskteiner

I de senere årene er fisket etter rensefisk til oppdrettsbransjen, som eksempelvis leppefisk, blitt svært omfattende. Skjærgården er tilnærmet pepret med leppefiskteiner mange steder. Vi spør Baadnes om han finner noen av disse.

– Vi har funnet en del av dem også. Ingen av dem har vært merket i fritidsfiske appen, svarer han.

301132195 10158739943186615 894869383351719031 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. Skjellvekst vitner om at den har stått operativt en stund. Foto: Nils Baadnes.

302435258 10158739943166615 4659882756562500247 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. En stor død hummer hvor skallet er i ferd med å gå i oppløsning ble funnet i denne. Foto: Nils Baadnes.

304948961 10158745277496615 833100607984545224 nSpøkelsesruse hentet opp fra Smølaskjærgården. En ferskfanget torsk som senere ville gått en pinefull sultedød i møte. Foto: Nils Baadnes.

Plukker teiner og ruser hver uke

Når Nils er hjemme og ikke jobber skift som kaptein i REV Ocean-prosjektet (se nedenfor), rydder han spøkelsesteiner og -ruser hver eneste uke.

–  I forrige uke fant jeg tre spøkelsesruser som alle sto og fisket ennå. Jeg fikk med meg to av dem opp. Jeg har planer om en ny runde også i helga, sier han.

Se bilder og video fra ulike opprydningsaksjoner og andre flotte undervannsfoto på både Nils Baadnes sin Facebookprofil og Smøla Havstuer sin facebookside

Kaptein i Røkkes prestisjetunge REV Ocean-prosjekt

Vi har tidligere skrevet om Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla som fikk drømmejobben som kaptein på det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet REV Ocean.  REV Ocean er det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og er et stort og ambisiøst prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke. Skipet skulle etter opprinnelig plan allerede ha vært operativt sommeren 2021, men er fremdeles 2 år forsinket.  

Nils Baadnes er fremdeles ansatt som kaptein i Rev Oceanprosjektet og holder på å teste spesialutviklede ROV og ubåtfartøy som skal benyttes til forskning, fra andre skip i mellomtiden.

Til neste uke skal Baadnes på jobbreise til Maldivene, hvor de skal benytte REV Oceans ubåt, DSV Aurelia i forskningsøyemed, hvor man blant annet skal filme og kartlegge liv i havet ned til 1000 meters dybde. Her delter REV Ocean i et kickoff for det internasjonale samarbeidsprosjektet «Nekton mission» som du kan lese mer om her:  https://nektonmission.org/

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 12 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse