Krig i Europa, økte materialkostnader og stor byggeaktivitet i fylket har på kort tid bidratt til at prisen på det planlagte bussdepotet i Kristiansund blir mer enn dobbelt så dyrt som planlagt, opplyser Møre og Romsdal fylkesokmmune.
Nå ber fylkeskommunedirektøren om økt prosjektramme.
I desember 2021 ble det i økonomiplanen satt av 50 millioner kroner til et nytt bussdepot for bussene i Kristiansund.
I mars ble det gjort nye kalkyler, og i fylkestinget i april i år ble prosjektrammen økt til 67 millioner kroner. Til møtet i april tok fylkeskommunedirektøren forbehold: «Tallene er heftet med stor usikkerhet på nåværende tidspunkt. Prisene har ikke stabilisert seg etter pandemien, og den nye uroen i Europa gir ytterligere usikkerhet knyttet til hvordan materialekostnadene vil utvikle seg».
104 millioner kroner
Nå viser det seg at pristilbudene fra anbudkonkurransen som ble lyst ut i juni, gjør at prislappen kan bli 104 millioner kroner.
Fylkeskommunedirektøren tror det skyldes uro i Europa, priser som øker raskere enn vanlig prisstigning og mye aktivitet på byggeprosjekt i Møre og Romsdal.
- Uro i Europa
- Prisene øker mye raskere enn vanlig prisstigning, og det prises inn store usikkerheter i tilbudene. I tillegg er prisene på materiale fremdeles høye.
- Det er mye aktivitet på byggeprosjekt i Møre og Romsdal, blant annet er det stor aktivitet fra lokale entreprenører på det nye sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR).
Etter at tilbudene kom inn, ba fylkeskommunen tilbyderne om et nytt pristilbud basert på reduksjon i romprogram og opparbeide uteareal til oppstillingsplasser til buss. Hensikten var å prøve og redusere kostnadene. Budsjettet ble da redusert med fem millioner kroner.
Har vurdert flere alternativer
Utbyggingsutvalget for bygg og veisaker får fredag sake om bussdepot til behandling, og fylkeskommunedirektøren har i saksfremlegget vurdert flere alternativ for hvordan prosjektet i Pilotveien like ved flyplassen i Kristiansund skal bli tatt videre.
Alternativ 0: Avslutt prosjektet i anledning av manglende økonomisk ramme.
Alternativ 1: Videreføre prosjektet, men med redusert romprogram og redusert opparbeide uteareal til oppstillingsplasser til buss.
Alternativ 2: I løpet av høsten 2022 satte i bestilling grunnarbeider/tomteopparbeiding og prosjektering for grunnarbeid. Parallelt utlyse konkurranse om oppsett av midlertidig administrasjonsbygg («modulbygg»).
Fylkeskommunedirektøren innstiller på å videreføre prosjektet som alternativ 1, samt å øke prosjektrammen til 104 millioner kroner. En viktig årsak i den samlede vurderingen er at fylkeskommunen har signert en avtale med Tide om drift av rutepakke 2 i Kristiansund med start fra 1. januar 2024, og i realiteten finnes det ingen andre alternativ for plassering av depotet for å få på plass bussoppstillingsplasser og nødvendig infrastruktur tilknyttet lading av el-busser og servicefunksjoner for rutepakke 2.
«Fylkeskommunedirektøren kan ikke anbefale at man kommer i en situasjon hvor vi ikke har en tilstrekkelig løsning for bussdepot i Kristiansund ved kontraktstart 1. januar 2024», går det fram av saksfremlegget.
De årlige lånekostnadene på 5,6 millioner kroner, med en nedbetalingstid på 30 år og 5 prosent renter, er foreslått finansiert innenfor eksisterende ramme til samferdsel.
Vil eie bussdepotene i fylket
Møre og Romsdal fylkeskommune vil selv eie eller leie bussdepotene i alle de tre byene i fylket. Dette for å gi samme vilkår til alle operatører som vil være med å konkurrere om drift av kollektivtrafikk og rutepakker i fylket.
Bussdepotsaken skal videre til samferdsels- og fylkesutvalget, før endelig behandling i fylkestinget 17. oktober.