Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
23 september 2022 10:22
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Krig i Europa, økte materialkostnader og stor byggeaktivitet i fylket har på kort tid bidratt til at prisen på det planlagte bussdepotet i Kristiansund blir mer enn dobbelt så dyrt som planlagt, opplyser Møre og Romsdal fylkesokmmune.

Nå ber fylkeskommunedirektøren om økt prosjektramme.

Annonse
Annonse

I desember 2021 ble det i økonomiplanen satt av 50 millioner kroner til et nytt bussdepot for bussene i Kristiansund.

I mars ble det gjort nye kalkyler, og i fylkestinget i april i år ble prosjektrammen økt til 67 millioner kroner. Til møtet i april tok fylkeskommunedirektøren forbehold: «Tallene er heftet med stor usikkerhet på nåværende tidspunkt. Prisene har ikke stabilisert seg etter pandemien, og den nye uroen i Europa gir ytterligere usikkerhet knyttet til hvordan materialekostnadene vil utvikle seg».

104 millioner kroner

Nå viser det seg at pristilbudene fra anbudkonkurransen som ble lyst ut i juni, gjør at prislappen kan bli 104 millioner kroner.

Fylkeskommunedirektøren tror det skyldes uro i Europa, priser som øker raskere enn vanlig prisstigning og mye aktivitet på byggeprosjekt i Møre og Romsdal.

  • Uro i Europa
  • Prisene øker mye raskere enn vanlig prisstigning, og det prises inn store usikkerheter i tilbudene. I tillegg er prisene på materiale fremdeles høye.
  • Det er mye aktivitet på byggeprosjekt i Møre og Romsdal, blant annet er det stor aktivitet fra lokale entreprenører på det nye sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR).

Etter at tilbudene kom inn, ba fylkeskommunen tilbyderne om et nytt pristilbud basert på reduksjon i romprogram og opparbeide uteareal til oppstillingsplasser til buss. Hensikten var å prøve og redusere kostnadene. Budsjettet ble da redusert med fem millioner kroner.

Annonse
Annonse

Har vurdert flere alternativer

Utbyggingsutvalget for bygg og veisaker får fredag sake om bussdepot til behandling, og fylkeskommunedirektøren har i saksfremlegget vurdert flere alternativ for hvordan prosjektet i Pilotveien like ved flyplassen i Kristiansund skal bli tatt videre.

Alternativ 0: Avslutt prosjektet i anledning av manglende økonomisk ramme.
Alternativ 1: Videreføre prosjektet, men med redusert romprogram og redusert opparbeide uteareal til oppstillingsplasser til buss.
Alternativ 2: I løpet av høsten 2022 satte i bestilling grunnarbeider/tomteopparbeiding og prosjektering for grunnarbeid. Parallelt utlyse konkurranse om oppsett av midlertidig administrasjonsbygg («modulbygg»).

Fylkeskommunedirektøren innstiller på å videreføre prosjektet som alternativ 1, samt å øke prosjektrammen til 104 millioner kroner. En viktig årsak i den samlede vurderingen er at fylkeskommunen har signert en avtale med Tide om drift av rutepakke 2 i Kristiansund med start fra 1. januar 2024, og i realiteten finnes det ingen andre alternativ for plassering av depotet for å få på plass bussoppstillingsplasser og nødvendig infrastruktur tilknyttet lading av el-busser og servicefunksjoner for rutepakke 2.

«Fylkeskommunedirektøren kan ikke anbefale at man kommer i en situasjon hvor vi ikke har en tilstrekkelig løsning for bussdepot i Kristiansund ved kontraktstart 1. januar 2024», går det fram av saksfremlegget.

De årlige lånekostnadene på 5,6 millioner kroner, med en nedbetalingstid på 30 år og 5 prosent renter, er foreslått finansiert innenfor eksisterende ramme til samferdsel.

Vil eie bussdepotene i fylket

Møre og Romsdal fylkeskommune vil selv eie eller leie bussdepotene i alle de tre byene i fylket. Dette for å gi samme vilkår til alle operatører som vil være med å konkurrere om drift av kollektivtrafikk og rutepakker i fylket.

Bussdepotsaken skal videre til samferdsels- og fylkesutvalget, før endelig behandling i fylkestinget 17. oktober.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse