Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 september 2022 21:16
Del på Facebook
Møre og Romsdal fylkeskommune ser på muligheten for å kreve penger fra besøkende som kjører Trollstigen. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Møre og Romsdal fylkeskommune ser på muligheten for å kreve penger fra besøkende som kjører Trollstigen. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune ser på muligheten for å kreve penger fra besøkende som kjører Trollstigen. De trenger penger til vedlikehold av veien.

– For å få framdrift i sikringen av Trollstigen foreslår fylkeskommunedirektøren at fylkesvei 63 Trollstigeveien blir en pilot for besøksbidrag, skriver fylkeskommunen i en pressemelding fredag.

Annonse
Annonse

Det koster fylkeskommunen store summer å ruste opp tunneler, oppgradere fergekaier, vedlikehold av broer, i tillegg til mange andre samferdselsoppgaver som fylkeskommunen har.

Som innbringende tiltak for å få framdrift på sikringen av Trollstigen vil fylkeskommunedirektøren foreslå:

* Et forprosjekt for å greie ut alternative sikringstiltak for Trollstigen. Kostnaden på forprosjektet er estimert til seks millioner kroner.

Annonse
Annonse

* Å søke sentrale styresmakter om å opprette en pilot for besøksbidrag til Trollstigen. Besøksbidraget skal gå til tiltak langs fylkesvei 63 mellom Sogge bru og Geiranger.

Dersom det skulle bli innført et besøksbidrag, foreslås det at fastboende på strekningen skal få et fripass ved å søke fylkeskommunen.

Per i dag er det ikke hjemmel til å bruke et besøksbidrag for å finansiere og utvikle turistområder, men i Hurdalsplattformen har regjeringen sagt at den vil «sikre lokal verdiskaping og tilrettelegging ved å gi kommuner mulighet til å innføre besøksbidrag».

Saken skal etter behandling i samferdselsutvalget videre til fylkesutvalget før endelig vedtak i fylkestinget 17. oktober.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at EF ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 29 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse