Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2022 15:41
Del på Facebook
Torsdag legger klima- og miljøminister Espen Barth Eide fram en grønn bok i forbindelse med statsbudsjettet. Ifølge Eide er dette den mest ambisiøse klimaplanen noen gang i Norge.Foto: Pontus Höök / NTB
Torsdag legger klima- og miljøminister Espen Barth Eide fram en grønn bok i forbindelse med statsbudsjettet. Ifølge Eide er dette den mest ambisiøse klimaplanen noen gang i Norge.Foto: Pontus Höök / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste to årene har Norge pådratt seg «utslippsgjeld», ifølge regjeringen. Men et flunkende nytt klimabudsjett skal bringe CO2-regnskapet i balanse i 2023.

Når statsbudsjettet legges fram torsdag, er det ikke bare en gul, men også en grønn bok som skal presenteres – med tallfestede klimautslippskutt for det kommende året.

Annonse
Annonse

Det blir en ærlig og usminket status om stoda i klimapolitikken, ifølge statssekretær Ragnhild Syrstad (Ap) i Klima- og miljødepartementet.

– Dette er den mest ambisiøse klimaplanen som noen gang er blitt laget av en regjering i Norge. Men dette er bare starten, klimabudsjettet må og skal forbedres år for år, sier hun til NTB.

– Umulig etter 2025

Også VG omtalte saken mandag.

– Dette er et kjempestort ansvar, som påhviler hele regjeringen. Hvis vi ikke vi gjør det vi kan nå, er det nesten umulig å gjøre det for en hypotetisk ny regjering etter 2025. Så det er vår regjering som avgjør om vi når klimamålene, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) til avisa.

Statsråden var mandag i Kongos hovedstad Kinshasa på et forberedelsesmøte til klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikh i november.

Den grønne boka har fått navnet Klimastatus og -plan og går lenger enn den tidligere lovpålagte klimarapporteringen.

– Vi må inn i maskinrommet til økonomien og gjøre slik at tonn CO2 blir like viktig som kroner og øre. Dessverre er dette nybrottsarbeid, det burde være en selvfølge at både utslippsbudsjett og statsbudsjett må gå opp samtidig, sier Syrstad.

En ny og forbedret klimastatus- og plan skal heretter komme hvert år framover.

– Når vi politikere binder oss til masta på denne måten, er det alvor, sier Syrstad.

Annonse
Annonse

Utslippsgjeld

Før valget i fjor lovet statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) å bli en klimaforkjemper og telle klimautslipp like nøye som kroner og øre i statsbudsjettet.

I Parisavtalen har Norge forpliktet seg til å kutte utslippene med 50–55 prosent fra 1990-nivå innen 2030. Det innebærer at i 2030 skal utslippene være på 23 millioner tonn CO2. I fjor var de på drøyt 49 millioner tonn, ifølge SSB.

Fra 2020 til 2021 var nedgangen på fattige 0,3 prosent. Og i 2021 hadde Norge bare kuttet 4,5 av utslippene sammenlignet med 1990-nivået.

Med andre ord er det en bratt oppoverbakke regjeringen har begynt på.

Balanse

Syrstad plasserer noe av ansvaret hos Solberg-regjeringen.

– På grunn av for svak klimapolitikk fra forrige regjering må vi starte vårt klimaarbeid i minus. Bare for 2021 hefter det en utslippsgjeld på en halv million tonn CO2-ekvivalenter, sier Syrstad.

Men i 2023 ser utslippsbudsjettet ut til å gå i balanse, framholder hun.

Foreløpig gjelder utslippsbudsjettet bare ikke-kvotepliktig sektor, det vil si landbruk, transport og avfall.

– For å nå klimamålene under Parisforpliktelsen må også utslippene i petroleum, industri og energiforsyning ned, på klimaspråket i kvotepliktig sektor. Regjeringens årlige klimastatus og -plan omfatter derfor hele økonomien, sier Syrstad.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøUoppfordra?Du har på innpust og utpust promotert Vik til Molde  med ukritisk oppstart i Molde.  Der ligg ein grunnleggende ide om ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu har ikkje lest dokumentet med vedlegg.
Terje Sundsbø 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr sjikane normal respons fra Naturvernforbundet? Hva med å gjøre et forsøk på å besvare spørsmålet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse