Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 oktober 2022 09:19
Del på Facebook
Lakseoppdretteren Mowi hever kjøp etter regjeringen forslag om grunnrenteskatt for oppdrettsnæringen. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Lakseoppdretteren Mowi hever kjøp etter regjeringen forslag om grunnrenteskatt for oppdrettsnæringen. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lakseoppdretteren Mowi hever kjøp av kapasitet for oppdrett av laksefisk. Tidligere har også Salmar og Lerøy Seafood også hevet sine kjøp.

Mowi opplyser at de hever kjøpet av 914 tonn MTB, det vil si maksimalt tillatt biomasse, til 183 millioner kroner kjøpt til fast pris, melder E24 og Dagens Næringsliv.

Det skjer som følge av regjeringens forslag om grunnrenteskatt på 40 prosent og samlet skatt på 62 prosent for den norske havbruksnæringen.

Mowi skriver i en børsmelding tirsdag at de oppfordrer regjeringen til å revurdere forslaget om grunnrenteskatt, og at det forelagte skatteforslaget påvirker investeringsevnen og viljen svært negativt.

Annonse
Annonse

– Å heve kjøpet og poengtere hvor dramatisk dette forslaget er, føler vi er nødvendig, sier Mowis kommunikasjonsdirektør Ola Hjetland til DN.

Fredag opplyste oppdretteren Salmar at de hever kjøpet av kapasitetstillatelse for 1.223 tonn laks til 244,6 millioner kroner, og mandag fulgte Lerøy etter. Selskapet hevet kjøpet av en filetfabrikk i Skjervøy til 420 millioner kroner.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse