Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2022 10:35
Del på Facebook
Russiske fiskebåter ved kai i Kirkenes nylig. Den mindre båten i forgrunnen er norsk. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Russiske fiskebåter ved kai i Kirkenes nylig. Den mindre båten i forgrunnen er norsk. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiskeriavtalen mellom Russland og Norge sier ingenting om at russiske fiskere må få adgang til norske havner, mener forskere.

En av dem som er helt tydelig på Norge har all rett til stenge ute russiske fiskefartøy er Geir Hønneland ved Fridtjof Nansens Institutt.

Annonse
Annonse

– Det er ikke en del av det fiskeripolitiske avtalekomplekset mellom Norge og Russland. Det er en separat sak, sier han til NRK.

Han forklarer at det norsk-russiske samarbeidet bygger på to avtaler fra 1975 og 1976. Først ble det etablert en fiskerikommisjon som fastsetter fiskekvoter og fordeling. Deretter avtalte landene å gi hverandres båter tilgang til begge landenes økonomiske soner.

Tore Henriksen som er professor på havrett ved UiT – Norges arktiske universitet er like tydelig.

Annonse
Annonse

– Norge har ingen rettslige forpliktelser til å la russiske båter lande fangster i Norge, sier han.

Under pressekonferansen torsdag spurte NRK fiskeriministeren om Norge er juridisk forpliktet til å slippe russiske fiskefartøy til norske havner.

– Det er ikke noe direkte sammenheng mellom det å hegne om fiskerisamarbeidet og unntakelsen fra havneforbudet, men det henger likevel sammen. Det er en grunnleggende norsk interesse å hegne om fiskerisamarbeidet. Det sikrer bærekraftig forvaltning av fiskestammene i Barentshavet, svarte Skjæran da.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse