Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 oktober 2022 13:24
Del på Facebook
Store folkemengder tar bussen fra Hjerkinn til Snøheim for å gå på Snøhetta på Dovrefjell, 2.286 meter over havet. Moskussafari er også populært i det samme området. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Store folkemengder tar bussen fra Hjerkinn til Snøheim for å gå på Snøhetta på Dovrefjell, 2.286 meter over havet. Moskussafari er også populært i det samme området. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dovre kan bli forbudt område for fotturister i enkelte perioder. Målet er å ta vare på villreinen.

Fjellturistene på Dovre er et problem for villreinen. Nå vil nasjonalparkstyret ha muligheten til å redusere ferdselen, skriver Adresseavisen.

– Målet er å sikre villreinen og verneverdiene, sier Ola Husa Risan i styret for Dovrefjell- og Sunndalsfjella nasjonalpark til avisen.

Han slår fast at allemannsretten gjør det vanskelig å regulere og begrense ferdselen til fots i fjellet.

Annonse
Annonse

– Men vi ser på muligheten for å få redusert ferdselen og ber sentrale myndigheter utrede verktøyene vi har for å begrense trafikken i fjellet, sier Husa Risan.

Avisa Opp skriver at nasjonalparkstyret ber Miljødirektoratet vurdere redusert ferdsel av hensyn til villreinen. Årsaken er at villreinen har havnet på rødlista som nær truet. Villreinstammene i Knutshø og Snøhetta er mest i fare.

Mange har gått i fjellet på Dovre i koronatida. Det har vært økt ferdsel de siste årene. Store folkemengder tar bussen fra Hjerkinn til Snøheim for å gå på Snøhetta. Moskussafari er også populært i det samme området.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse