Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 oktober 2022 09:18
Del på Facebook
Nina Willumsen Grieg i Grieg Seafood sier at den foreslåtte skatteøkningen fra regjeringen er årsaken til at selskapet utsetter planene om en oppgradering på 250 millioner kroner av et anlegg i Rogaland. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Nina Willumsen Grieg i Grieg Seafood sier at den foreslåtte skatteøkningen fra regjeringen er årsaken til at selskapet utsetter planene om en oppgradering på 250 millioner kroner av et anlegg i Rogaland. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppdrettsselskapet Grieg Seafood legger planene om utvidelse av et smoltanlegg i Trosnavåg på is. Årsaken er den foreslåtte grunnrenteskatten.

Utvidelsen på Trosnavåg-anlegget på Bokn ville økt Grieg Seafoods produksjonskapasitet på land med 600 tonn, og kostet rundt 250 millioner kroner, skriver Finansavisen.

«Utbyggingen skulle etter planen gi Grieg Seafood mulighet til å produsere fisken større på land og korte ned tiden fisken er i sjøen. Satsingen, såkalt «post-smolt», gir både lavere miljø- og klimaavtrykk og bedre fiskehelse- og velferd», heter det i en melding fra selskapet.

– Med dagens forslag til grunnrenteskatt vil vi ikke ha nok kapital til å gjennomføre disse investeringene i den takten vi hadde lagt opp til, sier regiondirektør Nina Willumsen Grieg i Grieg Seafood Rogaland i en kommentar.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse