Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 oktober 2022 09:18
Del på Facebook
Hver femte bil i Norge er en elbil, opplyser Naf. Foto: Annika Byrde / NTB
Hver femte bil i Norge er en elbil, opplyser Naf. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Én av fem personbiler i Norge er nå elbiler, ifølge Naf. Det er den høyeste andelen i Europa.

– Før nyttår har andelen elbiler på norske veier passert 20 prosent. Det er den høyeste elbil-andelen i Europa. Bare i år kommer det 120.000 nye elbiler på veiene, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf.

Hurtigladingen i Norge er imidlertid klønete og komplisert, mener han. Særlig fordi forbrukere ofte må ha flere ulike ladeapper.

– Regjeringen bør derfor kreve at ladeoperatørene åpner datasystemene sine, slik at alle kan bruke sin ene favoritt-app på alle ladestasjoner. Dette er enkelt å få til. Sverige har gjort det, det samme har Nederland, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Regjeringen har lovet en ladestrategi før nyttår, men det er for sent, mener Braadland. Han viser til at EU er i ferd med å vedta krav om åpen digital betaling for lading, såkalt «e-roaming». Dette skal innføres i EU og dermed i Norge, men gjelder senest fra 2027.

– Det er ingenting som hindrer Norge i å gå først her også. Ingen andre land i Europa har så høy elbiltetthet som Norge. Det er selvsagt at den norske regjeringen burde gå foran og kreve enklere lading allerede fra 2023, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse