Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2022 11:29
Del på Facebook
EU er blitt enige om å forby salget av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
EU er blitt enige om å forby salget av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-parlamentet og ministerrådet ble torsdag enige om at ingen nye bensin- og dieselbiler skal bli solgt i EU fra 2035.

– Vi har akkurat avsluttet forhandlingene om utslippsnivåer for biler, skriver Pascal Canfin, som leder miljøkomiteen i EU-parlamentet, på Twitter.

Annonse
Annonse

– En historisk EU-beslutning for klimaet som bekrefter målet om 100 prosent utslippsfrie biler innen 2035, legger han til. En talsperson for Tsjekkia, som har presidentskapet, bekreftet enigheten.

Avgjørelsen skal vurderes på nytt i 2026. Forbudet er del av EUs planer om å kutte utslippet klimagasser med 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990-nivåer. Målet på sikt er klimanøytralitet innen 2050.

Spørsmålet om å forby fossilbiler fra 2035 har vært omdiskutert, og særlig den tyske regjeringen har motsatt seg det.

Annonse
Annonse

VDA, som er tysk bilindustris interesseorganisasjon, kritiserer avgjørelsen.

– Det er meningsløst å sette mål for perioden etter 2030 uten å kunne gjøre passende justeringer basert på nåværende utviklinger, sier VDA-president Hildegard Müller i en uttalelse. Hun viser videre til utvidelsen av ladeinfrastruktur, avhengighet av råmaterialer i produksjon og om hvorvidt det kan genereres nok fornybar energi.

– EU må nå umiddelbart gå på offensiven med betingelsene under disse rammene, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse