Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2022 11:29
Del på Facebook
EU er blitt enige om å forby salget av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
EU er blitt enige om å forby salget av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-parlamentet og ministerrådet ble torsdag enige om at ingen nye bensin- og dieselbiler skal bli solgt i EU fra 2035.

– Vi har akkurat avsluttet forhandlingene om utslippsnivåer for biler, skriver Pascal Canfin, som leder miljøkomiteen i EU-parlamentet, på Twitter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– En historisk EU-beslutning for klimaet som bekrefter målet om 100 prosent utslippsfrie biler innen 2035, legger han til. En talsperson for Tsjekkia, som har presidentskapet, bekreftet enigheten.

Avgjørelsen skal vurderes på nytt i 2026. Forbudet er del av EUs planer om å kutte utslippet klimagasser med 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990-nivåer. Målet på sikt er klimanøytralitet innen 2050.

Spørsmålet om å forby fossilbiler fra 2035 har vært omdiskutert, og særlig den tyske regjeringen har motsatt seg det.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

VDA, som er tysk bilindustris interesseorganisasjon, kritiserer avgjørelsen.

– Det er meningsløst å sette mål for perioden etter 2030 uten å kunne gjøre passende justeringer basert på nåværende utviklinger, sier VDA-president Hildegard Müller i en uttalelse. Hun viser videre til utvidelsen av ladeinfrastruktur, avhengighet av råmaterialer i produksjon og om hvorvidt det kan genereres nok fornybar energi.

– EU må nå umiddelbart gå på offensiven med betingelsene under disse rammene, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 52 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse