Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 november 2022 09:24
Del på Facebook
Vindkraftpausen på land skal være over, men norske kommuner har så langt vist liten interesse for nye prosjekter. Her ser vi vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk på fjellet over Ulla på Haramsøya i Ålesund kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Vindkraftpausen på land skal være over, men norske kommuner har så langt vist liten interesse for nye prosjekter. Her ser vi vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk på fjellet over Ulla på Haramsøya i Ålesund kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I april erklærte regjeringen at vindkraftpausen på land var over. Men så langt er det lite som tyder på det, skriver Europower.

Så langt har kun to kommuner, Gamvik og Lebesby, vist interesse for å bygge ut ny vindkraft, ifølge Europower.

I april åpnet regjeringen igjen for å behandle søknader om å få bygge vindparker, etter at saksbehandlingen av alle vindkraftsaker ble stanset i 2019.

Vertskommunene må selv be NVE sette i gang saksbehandlingen. Men i løpet av de mer enn seks månedene som er gått siden vindkraftstansen ble avblåst, har bare to kommuner henvendt seg til NVE med ønske om å utrede vindprosjekter av en viss størrelse. Gamvik og Lebesby kommuner har meldt inn totalt fire vindprosjekter på Nordkinnhalvøya.

Annonse
Annonse

Alle prosjektene ligger i aktive reindriftsområder. Kraftnettet i denne delen av Troms og Finnmark er heller ikke rustet til å ta imot ny vindkraftproduksjon og det må investeres milliarder før prosjektene kan realiseres. Dermed det lenge til de fire vindparkene kan levere strøm til nettet, om de i det hele tatt får konsesjon.

– Ingen andre kommuner har gjort noe fremstøt overfor oss, sier Svein Grotli Skogen, seksjonssjef for energikonsesjoner i NVE til Europower.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse