Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 november 2022 09:25
Del på Facebook
Rødt kjøtt, inkludert svinekjøtt, sto for 76 prosent av kjøttinntaket til nordmenn i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB
Rødt kjøtt, inkludert svinekjøtt, sto for 76 prosent av kjøttinntaket til nordmenn i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjøttforbruket her i landet gikk kraftig opp under pandemiårene og i fjor spiste vi over 50 kilo kjøtt per person.

Det samlede kjøttforbruket økte med 6 prosent i fjor, viser tall fra Animalia i rapporten Kjøttets tilstand. Svin og kylling tar markedsandeler, men forbruket av alle kjøttslag økte under pandemiåret, skriver Nationen.

– Utviklingen i kjøttforbruket i 2021 må ses i lys av at dette var et uvanlig år på grunn av koronasituasjonen, skriver rapportforfatterne.

Det er særlig forbruket av hvitt kjøtt som øker, og økningen for fjærfekjøtt var på 9,5 prosent. Forbruket var på 11,5 kilo per innbygger – mer enn en dobling på 20 år.

Annonse
Annonse

Rødt kjøtt, inkludert svinekjøtt, sto for 76 prosent av kjøttinntaket til nordmenn.

Norsk institutt for bioøkonomi beregner kjøttforbruket til 54,9 kilo per innbygger. Det tilsvarer et kjøttforbruk på om lag 150 gram om dagen, som tilsvarer om lag to wienerpølser.

Kjøttforbruket i Norge er likevel lavere enn mange andre vestlige land. Ifølge tall fra 2019 har Norge det laveste forbruket i Norden og betydelig lavere enn for eksempel Spania og USA.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse