Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2022 09:29
Del på Facebook
En ny klimarapport fra Det Norske Veritas slår fast at Norge ikke klarer å kutte 55 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Foto: Marit Hommedal / NTB
En ny klimarapport fra Det Norske Veritas slår fast at Norge ikke klarer å kutte 55 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens klimatiltak bidrar kun til å kutte 25 prosent av norske klimagassutslipp innen 2030, ifølge en ny rapport. Målet er å kutte 55 prosent.

– Norges politikk for grønn omstilling mot 2030 er urealistisk og har feilet fullstendig når en ser slike resultater, sier administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.

Tallene kommer fra rapporten «Energy Transition Norway 2022», som Det Norske Veritas (DNV) har laget på oppdrag fra Norsk Industri. Rapporten, den tredje i rekken, ble lansert tirsdag.

– Vi ser ikke at de drastiske målene som trengs, kommer med dagens politikk eller med sannsynlig fremtidig politikk, sier forskningsleder på energiomstilling Sverre Alvik i DNV til VG.

I DNVs modell klarer Norge kun å kutte 79 prosent av klimagassutslipp innen 2050 sammenlignet med 1990-nivået. Norge har forpliktet seg til et mål om 100 prosent kutt.

Effektbalansen truet

Årets rapport viser også at Norge går mot netto import av kraft 2026-2030, og at effektbalansen er truet. Både kraftproduksjonen og behovet for effekt er nå utfordrende.

Mer fornybar kraft trengs for å nå klimamålene når sektorer som industri, transport og olje- og gassproduksjon skal elektrifiseres, påpeker Norsk Industri.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– NVE, Statnett, Olje- og energidepartementet og andre aktører har tidligere systematisk undervurdert det økende fremtidige kraftbehovet. Nå ser det derimot ut til å være nærmere en enighet om det skrikende behovet for både økt produksjon og mer effekt i energisystemene fremover. Det er bra, men nå må vi se handling, sier Lier-Hansen.

Norsk Industri mener det har blitt bygget ut altfor lite ny kapasitet, og at det har vært fokusert mer på å oppnå høye kraftpriser for å gi inntekter til det offentlige, fremfor grønn omstilling.

Fall i gassetterspørsel

Ifølge DNVs analyse vil etterspørselen etter gass i Europa vil falle 70 prosent fram mot 2050 i forhold til 2021.

– Norge bør derfor forberede seg på en situasjon der Europa i økende grad etterspør hydrogen – blått fra gass og grønt fra elektrisitet – i stedet for gass. Norge vil ha mulighet for å eksportere store mengder elektrisitet fra havvind, og fremskrivningen anslår 43GW havvind utbygget i 2050, sier konsernsjef Remi Eriksen i DNV.

DNV mener også at dagens rekordhøye strømpriser, kombinert med et forventet kraftunderskudd mellom 2026-2030, hindrer utviklingen av ny grønn industri.

De anslår at kraft- og hydrogeneksport vokser fram mot 2050, men vil tilsvare kun 20 prosent av dagens energieksportinntekter. Olje- og gassinntektene ventes samtidig å falle med nesten 80 prosent som følge av redusert etterspørsel etter olje og gass.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse