Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2022 09:29
Del på Facebook
En ny klimarapport fra Det Norske Veritas slår fast at Norge ikke klarer å kutte 55 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Foto: Marit Hommedal / NTB
En ny klimarapport fra Det Norske Veritas slår fast at Norge ikke klarer å kutte 55 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens klimatiltak bidrar kun til å kutte 25 prosent av norske klimagassutslipp innen 2030, ifølge en ny rapport. Målet er å kutte 55 prosent.

– Norges politikk for grønn omstilling mot 2030 er urealistisk og har feilet fullstendig når en ser slike resultater, sier administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.

Tallene kommer fra rapporten «Energy Transition Norway 2022», som Det Norske Veritas (DNV) har laget på oppdrag fra Norsk Industri. Rapporten, den tredje i rekken, ble lansert tirsdag.

– Vi ser ikke at de drastiske målene som trengs, kommer med dagens politikk eller med sannsynlig fremtidig politikk, sier forskningsleder på energiomstilling Sverre Alvik i DNV til VG.

I DNVs modell klarer Norge kun å kutte 79 prosent av klimagassutslipp innen 2050 sammenlignet med 1990-nivået. Norge har forpliktet seg til et mål om 100 prosent kutt.

Effektbalansen truet

Årets rapport viser også at Norge går mot netto import av kraft 2026-2030, og at effektbalansen er truet. Både kraftproduksjonen og behovet for effekt er nå utfordrende.

Mer fornybar kraft trengs for å nå klimamålene når sektorer som industri, transport og olje- og gassproduksjon skal elektrifiseres, påpeker Norsk Industri.

Annonse
Annonse

– NVE, Statnett, Olje- og energidepartementet og andre aktører har tidligere systematisk undervurdert det økende fremtidige kraftbehovet. Nå ser det derimot ut til å være nærmere en enighet om det skrikende behovet for både økt produksjon og mer effekt i energisystemene fremover. Det er bra, men nå må vi se handling, sier Lier-Hansen.

Norsk Industri mener det har blitt bygget ut altfor lite ny kapasitet, og at det har vært fokusert mer på å oppnå høye kraftpriser for å gi inntekter til det offentlige, fremfor grønn omstilling.

Fall i gassetterspørsel

Ifølge DNVs analyse vil etterspørselen etter gass i Europa vil falle 70 prosent fram mot 2050 i forhold til 2021.

– Norge bør derfor forberede seg på en situasjon der Europa i økende grad etterspør hydrogen – blått fra gass og grønt fra elektrisitet – i stedet for gass. Norge vil ha mulighet for å eksportere store mengder elektrisitet fra havvind, og fremskrivningen anslår 43GW havvind utbygget i 2050, sier konsernsjef Remi Eriksen i DNV.

DNV mener også at dagens rekordhøye strømpriser, kombinert med et forventet kraftunderskudd mellom 2026-2030, hindrer utviklingen av ny grønn industri.

De anslår at kraft- og hydrogeneksport vokser fram mot 2050, men vil tilsvare kun 20 prosent av dagens energieksportinntekter. Olje- og gassinntektene ventes samtidig å falle med nesten 80 prosent som følge av redusert etterspørsel etter olje og gass.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse