Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2022 09:35
Del på Facebook
Akershus universitetssykehus ligger i Lørenskog, og det gjør at 90 prosent av de fødende i kommunen har mindre enn åtte minutter å kjøre når den lille bestemmer seg for at den vil ut. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Akershus universitetssykehus ligger i Lørenskog, og det gjør at 90 prosent av de fødende i kommunen har mindre enn åtte minutter å kjøre når den lille bestemmer seg for at den vil ut. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SSB har beregnet kjøretid til fødeavdelinger og -stuer fra alle norske kommuner. I Lørenskog har 90 prosent av de fødende åtte minutter kjøretid eller mindre.

Kortest mediantid, altså kortest reisetid for halvparten av kvinnene, finner man derimot i Volda. Der har halvparten av kvinnene tre minutters kjøretid eller mindre, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

Annonse
Annonse

Både når man bruker mediantiden og den såkalte 90. persentilen, altså der man regner for 90 prosent av kvinnene, er det øykommunen Træna i Nordland som havner på topp. Kvinner i denne kommunen har over 420 minutter – altså sju timer – kjøretid til nærmeste fødeavdeling, og er avhengige av ferge. Deretter følger Røst ytterst i Lofoten, deretter en rekke småkommuner i Nordland og Finnmark samt enda flere nordnorske øykommuner.

Først nede på 14. plass kommer den første kommunen utenom Nord-Norge. Median reisetid for de fødende i Bykle innerst i Setesdal ligger på 182 minutter – drøyt tre timer.

Annonse
Annonse

På fylkesnivå er imidlertid mediantiden høyest for de fødende i Innlandet, på 29 minutter. Går man opp til 90 prosent av kvinnene er de to nordnorske fylkene igjen på topp. Oslo havner ikke overraskende nederst i begge kategorier: 90 prosent av kvinnene i Oslo har mindre enn 16 minutter til sitt nærmeste fødested.

I Nord-Norge varierer kjøretidene mye mer enn i Oslo. Det skyldes at mange kvinner i fruktbar alder, særlig i Troms og Finnmark, bor i byer og tettsteder som er nær et fødested. For dem som ikke gjør det er det imidlertid gjerne langt til fødestedet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse