Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 november 2022 09:17
Del på Facebook
Twitter har endret kurs etter at den kontroversielle milliardæren Elon Musk tok over. Musk kjøpte selskapet for 44 milliarder dollar. En god del av pengene ble skaffet ved salg av blant annet Tesla-aksjer, men 13 milliarder dollar ble lånt ut av en gruppe storbanker med Morgan Stanley i spissen. Foto: Gregory Bull / AP / NTB
Twitter har endret kurs etter at den kontroversielle milliardæren Elon Musk tok over. Musk kjøpte selskapet for 44 milliarder dollar. En god del av pengene ble skaffet ved salg av blant annet Tesla-aksjer, men 13 milliarder dollar ble lånt ut av en gruppe storbanker med Morgan Stanley i spissen. Foto: Gregory Bull / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EUs justiskommissær skal torsdag ha møter med Twitter og Facebook-eier Meta for å minne selskapene om deres juridiske forpliktelser.

Justiskommissær Didier Reynders reiser personlig til Irland, der selskapene har sine Europa-kontorer. Reynders kontor opplyser at han vil være i Dublin torsdag og fredag. I tillegg til representanter for de amerikanske nettkjempene skal han også møte Irlands justisminister Helen McEntee.

De to selskapene har nedbemannet kraftig den siste tiden. EU er bekymret for at det skal ramme selskapenes evne til å moderere innhold og datasikkerheten.

Siden milliardæren Elon Musk sikret seg kontrollen over Twitter, har rundt halvparten av selskapets 7.500 ansatte fått sparken, blant dem mange som jobbet med å bekjempe desinformasjon.

Annonse
Annonse

Meta planlegger på sin side å kvitte seg med 11.000 ansatte etter svikt i annonseinntektene.

EUs lover for datasikkerhet og den nye Digital Services Act (DSA) stiller en rekke klare krav til store nettselskaper. De retter seg blant annet mot skadelig innhold, personvern og stiller krav til åpenhet om algoritmer.

EU-myndighetene i Brussel frykter at Musks holdning til hva som tillates av ytringer vil undergrave kampen mot propaganda, hatytringer og netthets.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse