Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
24 november 2022 13:00
Del på Facebook
Holtbrua på fv. 65 i Rindal går over elven Surna. Foto: Statens vegvesen
Holtbrua på fv. 65 i Rindal går over elven Surna. Foto: Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektøren anbefaler at Møre og Romsdal fylkeskommune slutter seg til at Orkdalspakken blir delvis finansiert av bompenger og bidrar med en del av kostnaden til et forprosjekt, opplyser fylkeskommunen.

– For å komme videre i prosjektet er det nå behov for avklaring om ambisjonsnivå i videreføring av Orkdalspakken, bompengeandel, kostnadsfordeling samt vurdering av utredninger i forprosjekt som grunnlag for reguleringsplanlegging, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Viktig prosjekt

De aller fleste av veistrekningene i Orkdalspakken er i Trøndelag, og inkluderer utbedring av:

  • Fv. 710 Gjølme–Valset
  • Fv. 65 Orkanger–Storås–Skei
  • Fv. 701 Storås–Meldal
  • Fv. 700 Meldal–Berkåk

Fv. 65 fra Surnadal til Bårdshaug i Orkanger er rundt 81 km lang og knytter Surnadal til både Orkanger (E39) og Berkåk (E6) via fv. 700/701. Veien er viktig for næringstransport til og fra Surnadal. Rundt 21 km av strekningen er i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse

Totale kostnader til oppstart og forprosjekt er cirka 2 millioner kroner. Disse kostnadene er foreslått fordelt likt mellom Trøndelag fylkeskommune og kommunene/Møre og Romsdal fylkeskommune. Møre og Romsdal fylkeskommune sin andel er 300.000 kroner.

Trøndelag utarbeider forprosjektet

Fylkeskommunedirektøren mener det er viktig at Møre og Romsdal fylkeskommune slutter opp om videre arbeid med Orkdalspakken og anbefaler at fylkestinget gjør prinsippvedtak om bompenger, og mener kostnadsfordelingen som er skissert er rimelig.

Trøndelag fylkeskommune vil stå for utarbeidelse av forprosjektet. Føringer kan bli gitt fra styringsgruppen underveis. Ferdig prosjektrapport blir lagt fram for politisk behandling i fylkeskommuner og kommuner høsten 2023. Leder av samferdseslutvalget og fylkesveisjefen representerer Møre og Romsdal fylkeskommune i styringsgruppen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse