Fylkeskommunedirektøren anbefaler at Møre og Romsdal fylkeskommune slutter seg til at Orkdalspakken blir delvis finansiert av bompenger og bidrar med en del av kostnaden til et forprosjekt, opplyser fylkeskommunen.
– For å komme videre i prosjektet er det nå behov for avklaring om ambisjonsnivå i videreføring av Orkdalspakken, bompengeandel, kostnadsfordeling samt vurdering av utredninger i forprosjekt som grunnlag for reguleringsplanlegging, skriver fylkeskommunen.
Viktig prosjekt
De aller fleste av veistrekningene i Orkdalspakken er i Trøndelag, og inkluderer utbedring av:
- Fv. 710 Gjølme–Valset
- Fv. 65 Orkanger–Storås–Skei
- Fv. 701 Storås–Meldal
- Fv. 700 Meldal–Berkåk
Fv. 65 fra Surnadal til Bårdshaug i Orkanger er rundt 81 km lang og knytter Surnadal til både Orkanger (E39) og Berkåk (E6) via fv. 700/701. Veien er viktig for næringstransport til og fra Surnadal. Rundt 21 km av strekningen er i Møre og Romsdal.
Totale kostnader til oppstart og forprosjekt er cirka 2 millioner kroner. Disse kostnadene er foreslått fordelt likt mellom Trøndelag fylkeskommune og kommunene/Møre og Romsdal fylkeskommune. Møre og Romsdal fylkeskommune sin andel er 300.000 kroner.
Trøndelag utarbeider forprosjektet
Fylkeskommunedirektøren mener det er viktig at Møre og Romsdal fylkeskommune slutter opp om videre arbeid med Orkdalspakken og anbefaler at fylkestinget gjør prinsippvedtak om bompenger, og mener kostnadsfordelingen som er skissert er rimelig.
Trøndelag fylkeskommune vil stå for utarbeidelse av forprosjektet. Føringer kan bli gitt fra styringsgruppen underveis. Ferdig prosjektrapport blir lagt fram for politisk behandling i fylkeskommuner og kommuner høsten 2023. Leder av samferdseslutvalget og fylkesveisjefen representerer Møre og Romsdal fylkeskommune i styringsgruppen.