Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 desember 2022 07:28
Del på Facebook
Alle som eier en elsparkesykkel må fra 1. januar ha forsikring.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Alle som eier en elsparkesykkel må fra 1. januar ha forsikring.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra og med nyttår må alle som eier en elsparkesykkel privat forsikre kjøretøyet.

Vi nærmer oss 1 million importerte elsykler og elsparkesykler de siste fem årene.

Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå, som NRK har hentet inn.

Statistikken viser samtidig at antall ulykker har økt, og i 2021 ble det rapport om totalt 1.879 skader med elsparkesykkel, bare i Oslo, skriver kanalen.

Annonse
Annonse

Skadeomfanget har ført til at myndighetene fra og med 1. januar har omklassifisert elsparkesykkel og lignende elektriske kjøretøy fra sykkel til «liten elektrisk motorvogn». Dermed blir det også påbudt med forsikring på kjøretøyene.

Leie-sparkesykler har allerede forsikring gjennom utleieren – dette har vært et krav siden 1. september i år.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse