Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 desember 2022 12:29
Del på Facebook
Foto: Kåre Hendset / NTB
Foto: Kåre Hendset / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jordskredet i Hennset i Heim kommune i september ble utløst av arbeidet med ny E39, ifølge en ekspertgruppe. En kvinne i 80-årene omkom i skredet.

Utbyggingen av E39 har utilsiktet ledet vann fra en bekk og til skredområdet, ifølge rapporten. I tillegg hadde juli måned vært særdeles våt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Kvelden 2. september ble det i forbindelse med anleggsarbeidet flyttet masse. Dette førte til at det ble en overbelastning av skråningen med de bløte løsmassene. Disse to tingene sammen førte til at skredet ble utløst, sier Lars Andresen i Norges Geotekniske Institutt (NGI).

Han leder ekspertgruppa som har sett på årsaken til skredet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Her har ekspertgruppa gjort et godt og grundig arbeid. Det er viktig at vi forstår hva som skjedde, slik at vi kan lære av det for å unngå at det skjer igjen. Funnene i rapporten er også i tråd med Statens vegvesens egne vurderinger, sier prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen, som fikk overlevert rapporten mandag.

Skredet gikk på kvelden fredag 2. september. Det var om lag 200 meter langt og 20 meter bredt. 85 år gamle Bjørg Hendset døde da raset tok huset hennes. Gravearbeidet pågikk rundt 50 meter ovenfor huset.

Kvinnen hadde besøk av slekt og venner da skredet rammet. En toåring ble innesperret i huset, men ble reddet ut etter vel tre timer.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse