Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2023 08:00
Del på Facebook
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kina satser videre på kullkraft for å dekke energibehovet i landet, går det fram av en rapport til Folkekongressen som åpnet i helgen.

Rundt 60 prosent av energibehovet i Kina dekkes i dag ved hjelp av kullkraft, men for å kutte klimautslipp har landet de siste årene redusert denne andelen betydelig ved bruk av naturgass og fornybare energikilder.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Strømproduksjonen fra fornybare kilder varierer imidlertid sterkt, og fjorårets tørke sørvest i landet rammet også vannkraftproduksjonen og resulterte i strømbrudd.

Landets ledelse fortsetter derfor satsingen på kull som en sikker og forutsigbar energikilde.

Støttefunksjon

– Vi vil styrke den grunnleggende støttefunksjonen til kull og sørge for at å øke kullproduksjonen, heter det i en rapport fra Kinas nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NDRC) til Folkekongressen.

I 2022 vedtok myndighetene å bygge en rekke nye kullkraftverk med en samlet kapasitet på 106 gigawatt. Det er fire ganger så mye som prosjektene det ble gitt grønt lys til året før og det høyeste siden 2015.

Annonse
Annonse

Olje og gass

NDRC understreker også viktigheten av økt satsing på olje og gassutvinning.

– Vi vil trappe opp letingen og utviklingen av petroleum og naturgass hjemme, for å finne flere utappede reserver og øke produksjonen, heter det.

Landet skal også starte byggingen av en rekke nye solcelleanlegg og vindkraftanlegg, går det fram av NDRC-rapporten.

Kinesiske myndigheter har forpliktet seg til å nå utslippstoppen innen 2030 og at landet skal være klimanøytralt innen 2060.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse