Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2023 08:00
Del på Facebook
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kina satser videre på kullkraft for å dekke energibehovet i landet, går det fram av en rapport til Folkekongressen som åpnet i helgen.

Rundt 60 prosent av energibehovet i Kina dekkes i dag ved hjelp av kullkraft, men for å kutte klimautslipp har landet de siste årene redusert denne andelen betydelig ved bruk av naturgass og fornybare energikilder.

Annonse
Annonse

Strømproduksjonen fra fornybare kilder varierer imidlertid sterkt, og fjorårets tørke sørvest i landet rammet også vannkraftproduksjonen og resulterte i strømbrudd.

Landets ledelse fortsetter derfor satsingen på kull som en sikker og forutsigbar energikilde.

Støttefunksjon

– Vi vil styrke den grunnleggende støttefunksjonen til kull og sørge for at å øke kullproduksjonen, heter det i en rapport fra Kinas nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NDRC) til Folkekongressen.

I 2022 vedtok myndighetene å bygge en rekke nye kullkraftverk med en samlet kapasitet på 106 gigawatt. Det er fire ganger så mye som prosjektene det ble gitt grønt lys til året før og det høyeste siden 2015.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Olje og gass

NDRC understreker også viktigheten av økt satsing på olje og gassutvinning.

– Vi vil trappe opp letingen og utviklingen av petroleum og naturgass hjemme, for å finne flere utappede reserver og øke produksjonen, heter det.

Landet skal også starte byggingen av en rekke nye solcelleanlegg og vindkraftanlegg, går det fram av NDRC-rapporten.

Kinesiske myndigheter har forpliktet seg til å nå utslippstoppen innen 2030 og at landet skal være klimanøytralt innen 2060.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse