Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2023 08:00
Del på Facebook
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Kina fortsetter inntil videre satsingen på kullkraft for å dekke energibehovet i landet. Foto: Chinatopix / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kina satser videre på kullkraft for å dekke energibehovet i landet, går det fram av en rapport til Folkekongressen som åpnet i helgen.

Rundt 60 prosent av energibehovet i Kina dekkes i dag ved hjelp av kullkraft, men for å kutte klimautslipp har landet de siste årene redusert denne andelen betydelig ved bruk av naturgass og fornybare energikilder.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Strømproduksjonen fra fornybare kilder varierer imidlertid sterkt, og fjorårets tørke sørvest i landet rammet også vannkraftproduksjonen og resulterte i strømbrudd.

Landets ledelse fortsetter derfor satsingen på kull som en sikker og forutsigbar energikilde.

Støttefunksjon

– Vi vil styrke den grunnleggende støttefunksjonen til kull og sørge for at å øke kullproduksjonen, heter det i en rapport fra Kinas nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NDRC) til Folkekongressen.

I 2022 vedtok myndighetene å bygge en rekke nye kullkraftverk med en samlet kapasitet på 106 gigawatt. Det er fire ganger så mye som prosjektene det ble gitt grønt lys til året før og det høyeste siden 2015.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Olje og gass

NDRC understreker også viktigheten av økt satsing på olje og gassutvinning.

– Vi vil trappe opp letingen og utviklingen av petroleum og naturgass hjemme, for å finne flere utappede reserver og øke produksjonen, heter det.

Landet skal også starte byggingen av en rekke nye solcelleanlegg og vindkraftanlegg, går det fram av NDRC-rapporten.

Kinesiske myndigheter har forpliktet seg til å nå utslippstoppen innen 2030 og at landet skal være klimanøytralt innen 2060.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse