Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 mars 2023 06:46
Del på Facebook
Et gasskip ved Melkøya utenfor Hammerfest. Norges Rederiforbund melder om at medlemmene som driver innenfor oljeservice og langfrakt, forventer et godt år i 2023. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Et gasskip ved Melkøya utenfor Hammerfest. Norges Rederiforbund melder om at medlemmene som driver innenfor oljeservice og langfrakt, forventer et godt år i 2023. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Større aktivitet på norsk sokkel for å erstatte russisk gass og olje i Europa fører til optimisme blant norske redere.

Krigen i Ukraina og energikrisen i Europa har ført til rekordøkning i oppdrag knyttet til oljeservice og transport for norske redere. Samtidig har også et nær totalt nedstengt Kina startet gjenåpning etter koronapandemien. Det påvirker også behovet for transport begge veier.

Annonse
Annonse

I Rederiforbundets konjunkturrapport for 2023 går det fram at norske skipsredere innen offshore service og dem som driver med oversjøisk transport, ser lyst på framtiden. I 2022 opplevde disse rederiene et solid hopp i omsetningen med henholdsvis 28 og 27 prosent sammenlignet med 2021.

– Norsk skipsfart er helt avgjørende for å sikre Europa tilgang på energi nå som gasstilførselen fra Russland er stanset, skriver administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.

Skip til havvind

I år venter rederne i oljeservicebransjen en videre oppgang på 26 prosent, noe som har utløst planer om nybygging av hele 84 skip.

– Fra å ha planer om 25 skip i 2020, har segmentet nå planer om å bygge 84 skip de kommende fem årene. En stor andel vil være fartøy som bygges til havvindindustrien, skriver Rederiforbundet i rapporten.

Innen oversjøisk langtransport er forventningene mer delt, men særlig blant tankrederne er optimismen stor. De har planer om å bygge hele 90 nye skip.

Annonse
Annonse

Blandet optimisme

Passasjerskipene opplevde en kraftig oppgang i 2022, men det skyldes spesielt gjenåpningen etter pandemien da omsetningen og inntjeningen falt kraftig. Blant rederne som opererer skip som går langs kysten, er optimismen mer forsiktig, men også her venter et flertall av skipseierne bedre driftsresultater.

Blant riggselskapene tror imidlertid nesten halvparten at de vil få et dårligere driftsresultat i år enn hva de fikk i fjor. Eierne tror på oppgang, men at den først vil komme neste år eller i 2025.

Nesten 88.000 mennesker jobber i maritim næring i Norge, et antall som har vært ganske stabilt de siste årene. I fjor omsatte imidlertid hele bransjen for 498 milliarder kroner, en økning fra 477 milliarder før pandemien.

Geopolitiske forandringer

Nå er det økt proteksjonisme og en mer polarisert verden som er i ferd med å påvirke skipsfarten.

– Det nye geopolitiske bildet utfordrer oss og vil føre til endringer i mange verdikjeder, sier direktør for internasjonalt samarbeid og klima i Rederiforbundet, Helene Tofte.

Hun viser til at krigen i Ukraina allerede har vist slike utslag. Også den mer spente situasjonen mellom Kina og USA påvirker norske skipsredere.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 21 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse