Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 mars 2023 06:46
Del på Facebook
Et gasskip ved Melkøya utenfor Hammerfest. Norges Rederiforbund melder om at medlemmene som driver innenfor oljeservice og langfrakt, forventer et godt år i 2023. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Et gasskip ved Melkøya utenfor Hammerfest. Norges Rederiforbund melder om at medlemmene som driver innenfor oljeservice og langfrakt, forventer et godt år i 2023. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Større aktivitet på norsk sokkel for å erstatte russisk gass og olje i Europa fører til optimisme blant norske redere.

Krigen i Ukraina og energikrisen i Europa har ført til rekordøkning i oppdrag knyttet til oljeservice og transport for norske redere. Samtidig har også et nær totalt nedstengt Kina startet gjenåpning etter koronapandemien. Det påvirker også behovet for transport begge veier.

Annonse
Annonse

I Rederiforbundets konjunkturrapport for 2023 går det fram at norske skipsredere innen offshore service og dem som driver med oversjøisk transport, ser lyst på framtiden. I 2022 opplevde disse rederiene et solid hopp i omsetningen med henholdsvis 28 og 27 prosent sammenlignet med 2021.

– Norsk skipsfart er helt avgjørende for å sikre Europa tilgang på energi nå som gasstilførselen fra Russland er stanset, skriver administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.

Skip til havvind

I år venter rederne i oljeservicebransjen en videre oppgang på 26 prosent, noe som har utløst planer om nybygging av hele 84 skip.

– Fra å ha planer om 25 skip i 2020, har segmentet nå planer om å bygge 84 skip de kommende fem årene. En stor andel vil være fartøy som bygges til havvindindustrien, skriver Rederiforbundet i rapporten.

Innen oversjøisk langtransport er forventningene mer delt, men særlig blant tankrederne er optimismen stor. De har planer om å bygge hele 90 nye skip.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blandet optimisme

Passasjerskipene opplevde en kraftig oppgang i 2022, men det skyldes spesielt gjenåpningen etter pandemien da omsetningen og inntjeningen falt kraftig. Blant rederne som opererer skip som går langs kysten, er optimismen mer forsiktig, men også her venter et flertall av skipseierne bedre driftsresultater.

Blant riggselskapene tror imidlertid nesten halvparten at de vil få et dårligere driftsresultat i år enn hva de fikk i fjor. Eierne tror på oppgang, men at den først vil komme neste år eller i 2025.

Nesten 88.000 mennesker jobber i maritim næring i Norge, et antall som har vært ganske stabilt de siste årene. I fjor omsatte imidlertid hele bransjen for 498 milliarder kroner, en økning fra 477 milliarder før pandemien.

Geopolitiske forandringer

Nå er det økt proteksjonisme og en mer polarisert verden som er i ferd med å påvirke skipsfarten.

– Det nye geopolitiske bildet utfordrer oss og vil føre til endringer i mange verdikjeder, sier direktør for internasjonalt samarbeid og klima i Rederiforbundet, Helene Tofte.

Hun viser til at krigen i Ukraina allerede har vist slike utslag. Også den mer spente situasjonen mellom Kina og USA påvirker norske skipsredere.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse