Kommunene ved de lokale Hopp-id-kontorene skal bruke avklaringsmidlene til å hjelpe nyetablerere til å få avklart om en forretningsidé er liv laga, men også til hva som behøves for å utvikle idéen til en levedyktig bedrift, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.
Formålet med midlene er å hjelpe nyetablerere til å gjennomføre enkle, men avgjørende aktiviteter for å avklare videre satsing.
Midlene ble tildelt under møtet i kultur-, næring- og folkehelseutvalget, og den totale summen var på tre millioner kroner.
Modellen for tildelingen er et likt grunnbeløp til hver kommune og at restbeløpet blir fordelt etter antallet innbyggere.
Disse kommunene får støtte:
Kommune | Kroner |
---|---|
Ålesund | 343 052 |
Molde | 218 648 |
Kristiansund | 240 342 |
Hustadvika | 152 340 |
Ørsta | 143 645 |
Volda | 143 560 |
Sula | 139 089 |
Sykkylven | 182 042 |
Rauma | 130 132 |
Vestnes | 129 838 |
Sunndal | 129 824 |
Surnadal | 125 986 |
Hareid | 173 425 |
Stranda | 121 090 |
Aure | 117 253 |
Vanylven | 116 052 |
Tingvoll | 115 751 |
Fjord | 114 089 |
Sande | 163 844 |
SUM | 3 000 000 |
Kommuner som har over 200.000 kroner i hoppid.no-midlar stående ubrukt, får ikke ny tildeling i 2023. Dette gjelder kommunene Herøy, Ulstein, Giske, Averøy, Aukra, Gjemnes og Smøla.