Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mars 2023 21:52
Del på Facebook
Regjeringen vil at norske egg fortsatt skal kunne ha lengre holdbarhet enn i resten av EU/EØS-området.Foto: Terje Pedersen / NTB
Regjeringen vil at norske egg fortsatt skal kunne ha lengre holdbarhet enn i resten av EU/EØS-området.Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To statsråder vil be om en tilpasningstekst slik at Norge kan fortsette å merke egg med 35 dagers holdbarhet, framfor 28 dager som normen er i EU.

Det framkommer i et svar som Ingvild Kjerkol (Ap) ga til Rasmus Hansson (MDG) i Stortinget.

Bakgrunnen er at EU har innført en ny forordning som gjør at salgsdatoen for egg er utvidet fra 21 til 28 dager etter legging. I den andre enden fører imidlertid denne forordningen til at bestemmelsen om dette flyttes til et regelverk som er innenfor EØS-avtalen, og som Norge derfor må følge.

I Norge har regelen vært at egg er holdbare i 35 dager etter legging. Grunnen til at holdbarhetsdatoen i EU er kortere er at det er større utfordringer med salmonella der, skriver regjeringen i en pressemelding.

– Vi har fulgt dette tett fra norsk side helt siden reglene om egg ble tatt inn i EØS-avtalen i 1999. Det er helt nødvendig for oss å gå en runde med EU, fordi en slik endring i regelverket vil ha konsekvenser for norsk eggproduksjon slik vi kjenner den i dag, og medføre utfordringer for næringa. Samtidig er det viktig å understreke at Norge er selvforsynt med egg av god kvalitet, og vi har gode kontrollmekanismer for å påse at vi ikke har salmonella i fjærfeproduksjon i dag. Det er derfor stor grunn å be om en tilpasning, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp).

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse