Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mars 2023 10:29
Del på Facebook
I Oslofjorden øker nivåene av de giftige metallene bly, krom og arsen. Foto: Geir Olsen / NTB
I Oslofjorden øker nivåene av de giftige metallene bly, krom og arsen. Foto: Geir Olsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere miljøgifter er vesentlig redusert i norske kystområder. Men i Oslofjorden øker nivåene av noen giftige metaller.

– Hovedsakelig går nivået av miljøgifter ned i marint miljø der vi har tidstrender. Det er noen unntak med økende trender i enkelte fjorder og nær urbane havneområder, sier seniorforsker Merete Schøyen i Norsk institutt for vannforskning (Niva).

På oppdrag fra Miljødirektoratet har Niva undersøkt 27 ulike miljøgifter på torsk, blåskjell, sjøsnegler og ærfugl.

– Det er gledelig å se at reguleringer av miljøgifter virker, samtidig som det er urovekkende å se at nivåene øker for andre stoff, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

Annonse
Annonse

Mengden av de såkalte PCB-ene, som har blitt brukt som isolasjon i elektronisk utstyr, har går opp langs hele kysten. I Oslofjorden øker nivåene av noen metaller, som bly, krom og arsen.

– Men de siste ti årene har konsentrasjonen av kvikksølv i torsk flata ut i de indre delene av fjorden, sier Schøyen i Niva.

En mulig forklaring på økende trender av enkelte giftstoffer er at klimaendringer gir mer nedbør, som tar med seg giftstoffer fra land til elvene og havet, ifølge Miljødirektoratet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse