Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
29 mars 2023 09:47
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I «Prosjektet omstilling FRAM 2024», foreslår Fylkeskommunedirektøren for Møre og Romsdal fylkeskommune å legge ned togbussen fra Sunndalsøra til Oppdal. Nordmøre IPR er bekymret for og kritisk til dette forslaget, skriver Nordmøre IPR i en uttalelse til fylkeskommunen.

Togbussen fra Kristiansund til Oppdal er eneste forbindelse fra Nordmøre til jernbanen. Denne forbindelsen er viktig for Nordmøre. Det er et uttalt nasjonalt mål at flere skal ta toget framfor å fly. Dette er i tråd med bærekraftsmåla til FN, bærekraftfylket Møre og Romsdal og Nordmøre sitt mål om å være en bærekraftig region.

Togbussen er dessuten eneste kollektivtilbud oppover Sunndalen mot E6. Oppdal er et trafikknutepunkt med både E6 og jernbane, og det er derfor viktig å opprettholde kollektivtilbudet til og fra Nordmøre. Tilbudet er spesielt viktig for ungdom, studenter og eldre som av forskjellige grunner ikke disponerer bil.

Det har blitt og kommer til å bli bosatt et historisk høyt tall av flyktninger på Nordmøre i 2022 og 2023. En økende andel av disse bosettes utenom kommunesentrene i kommunen. Mange flyktninger har ikke bil eller gyldig førerbevis og har dermed behov for kollektivtilbudet med buss. I Tingvoll og Sunndal er det også fire asylmottak. De fleste asylsøkere ankommer fra Nasjonalt Ankomstsenter via tog og buss til disse mottakene. Asylsøkere har ikke lov å kjøre bil i Norge. Nedleggelse av Togbussen vil ramme asylsøkere som skal til Nordmøre.

Nordmøre IPR ber om at dette kuttet ikke blir gjennomført, og at Togbussen fra Sunndalsøra til Oppdal blir bevart, står det i uttalelsen.

Om Nordmøre IPR

Nordmøre Interkommunalt politisk råd (IPR) er det interkommunale politiske samarbeidet mellom Aure, Averøy, Gjemnes, Kristiansund, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll som omfatter rundt 55.000 innbyggere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse