Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
29 mars 2023 09:47
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

I «Prosjektet omstilling FRAM 2024», foreslår Fylkeskommunedirektøren for Møre og Romsdal fylkeskommune å legge ned togbussen fra Sunndalsøra til Oppdal. Nordmøre IPR er bekymret for og kritisk til dette forslaget, skriver Nordmøre IPR i en uttalelse til fylkeskommunen.

Togbussen fra Kristiansund til Oppdal er eneste forbindelse fra Nordmøre til jernbanen. Denne forbindelsen er viktig for Nordmøre. Det er et uttalt nasjonalt mål at flere skal ta toget framfor å fly. Dette er i tråd med bærekraftsmåla til FN, bærekraftfylket Møre og Romsdal og Nordmøre sitt mål om å være en bærekraftig region.

Togbussen er dessuten eneste kollektivtilbud oppover Sunndalen mot E6. Oppdal er et trafikknutepunkt med både E6 og jernbane, og det er derfor viktig å opprettholde kollektivtilbudet til og fra Nordmøre. Tilbudet er spesielt viktig for ungdom, studenter og eldre som av forskjellige grunner ikke disponerer bil.

Det har blitt og kommer til å bli bosatt et historisk høyt tall av flyktninger på Nordmøre i 2022 og 2023. En økende andel av disse bosettes utenom kommunesentrene i kommunen. Mange flyktninger har ikke bil eller gyldig førerbevis og har dermed behov for kollektivtilbudet med buss. I Tingvoll og Sunndal er det også fire asylmottak. De fleste asylsøkere ankommer fra Nasjonalt Ankomstsenter via tog og buss til disse mottakene. Asylsøkere har ikke lov å kjøre bil i Norge. Nedleggelse av Togbussen vil ramme asylsøkere som skal til Nordmøre.

Nordmøre IPR ber om at dette kuttet ikke blir gjennomført, og at Togbussen fra Sunndalsøra til Oppdal blir bevart, står det i uttalelsen.

Om Nordmøre IPR

Nordmøre Interkommunalt politisk råd (IPR) er det interkommunale politiske samarbeidet mellom Aure, Averøy, Gjemnes, Kristiansund, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll som omfatter rundt 55.000 innbyggere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse