Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 april 2023 10:41
Del på Facebook
Det internasjonale energibyrået IEA venter at 60 prosent av bilene som blir solgt i Kina, EU og USA i 2030, vil være elbiler. I år ventes elbilsalget å øke med 35 prosent, til 14 millioner solgte biler på verdensbasis. Illustrasjonsfoto: Martial Trezzini / AP / NTB
Det internasjonale energibyrået IEA venter at 60 prosent av bilene som blir solgt i Kina, EU og USA i 2030, vil være elbiler. I år ventes elbilsalget å øke med 35 prosent, til 14 millioner solgte biler på verdensbasis. Illustrasjonsfoto: Martial Trezzini / AP / NTB

Elbilsalget øker raskt. Det ventes at nesten en av fem biler som blir solgt i år, er elbiler, skriver Det internasjonale energibyrået (IEA) i en rapport.

Den hurtige elektrifiseringen av veitransporten vil få store følger for energiindustrien og minske oljebehovet med fem millioner fat per dag innen tiåret er omme, ifølge IEA.

I dag bruker verden i snitt like over 100 millioner fat olje dagen.

– Elektriske kjøretøy er en av driverne i den nye globale energiøkonomien som raskt skrider fram – og de fører til en historisk transformasjon av bilindustrien verden over, sier IEA-sjef Fatih Birol i en uttalelse.

Annonse
Annonse

IEA venter at det årlige elbilsalget øker med 35 prosent i år til 14 millioner solgte biler. Markedsandelen ventes å bli på 18 prosent, en stor økning fra 4 prosent i 2020.

Elbilsalget skjer i hovedsak i Kina, Europa og USA. Kina sto for 60 prosent av elbilsalgene i fjor.

IEA venter at elbilsubsidier i USA vil øke salget ytterligere i åra framover. Byråets prognose er at 60 prosent av bilsalgene i Kina, EU og USA vil være elbiler innen 2030.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 21 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse