Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 april 2023 10:41
Del på Facebook
Det internasjonale energibyrået IEA venter at 60 prosent av bilene som blir solgt i Kina, EU og USA i 2030, vil være elbiler. I år ventes elbilsalget å øke med 35 prosent, til 14 millioner solgte biler på verdensbasis. Illustrasjonsfoto: Martial Trezzini / AP / NTB
Det internasjonale energibyrået IEA venter at 60 prosent av bilene som blir solgt i Kina, EU og USA i 2030, vil være elbiler. I år ventes elbilsalget å øke med 35 prosent, til 14 millioner solgte biler på verdensbasis. Illustrasjonsfoto: Martial Trezzini / AP / NTB

Elbilsalget øker raskt. Det ventes at nesten en av fem biler som blir solgt i år, er elbiler, skriver Det internasjonale energibyrået (IEA) i en rapport.

Den hurtige elektrifiseringen av veitransporten vil få store følger for energiindustrien og minske oljebehovet med fem millioner fat per dag innen tiåret er omme, ifølge IEA.

I dag bruker verden i snitt like over 100 millioner fat olje dagen.

– Elektriske kjøretøy er en av driverne i den nye globale energiøkonomien som raskt skrider fram – og de fører til en historisk transformasjon av bilindustrien verden over, sier IEA-sjef Fatih Birol i en uttalelse.

Annonse
Annonse

IEA venter at det årlige elbilsalget øker med 35 prosent i år til 14 millioner solgte biler. Markedsandelen ventes å bli på 18 prosent, en stor økning fra 4 prosent i 2020.

Elbilsalget skjer i hovedsak i Kina, Europa og USA. Kina sto for 60 prosent av elbilsalgene i fjor.

IEA venter at elbilsubsidier i USA vil øke salget ytterligere i åra framover. Byråets prognose er at 60 prosent av bilsalgene i Kina, EU og USA vil være elbiler innen 2030.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse