Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2023 10:35
Del på Facebook
Den nye bensinblandingen E10 vil etter hvert fase ut 95 oktan. Har du en gammel bil må du sjekke om den tåler det nye drivstoffet.Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Den nye bensinblandingen E10 vil etter hvert fase ut 95 oktan. Har du en gammel bil må du sjekke om den tåler det nye drivstoffet.Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Den nye bensinblandingen E10 inneholder opptil 10 prosent bioetanol og kan være skadelig for eldre biler. Har du gammel bil, bør du sjekke pumpa nøye.

Denne våren har bensinstasjonene begynt å selge den nye blandingen E10. 10-tallet refererer til at drivstoffet inneholder opptil 10 prosent bioetanol, laget av dyre- og planterester, men dette gjelder kun for 95 oktan bensin.

– Utfordringen er biler fra 2010 eller eldre. Har du en eldre bil bør du sjekke med forhandler om bilen tåler E10. Biler som er fra 2001 eller eldre, inkludert veteranbiler, bør ikke bruke E10. Det samme gjelder eldre påhengsmotorer. Veteranbiler og påhengsmotorer må bruke 98 oktan, som fortsatt er E5, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Han gjør oppmerksom på at all bensin etter hvert vil bli E10, som erstatter det som hittil har vært 95 oktan E5. De aller fleste biler fra 2011 eller nyere skal ikke ha noen problemer med det nye drivstoffet.

Har du en gammel bil, er det to ting må være oppmerksom på, fortsetter Sødal: Det ene er at pumpene ikke alltid er godt nok merket og det andre er at mange stasjoner ikke lenger selger 98 oktan.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse