Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2023 10:35
Del på Facebook
Fra 2025 skal alle nye hurtigbåter være utslippsfrie. Her er hurtigbåten M/S Valderøy på vei til kai i Ålesund. Foto: Paul Kleiven / NTB
Fra 2025 skal alle nye hurtigbåter være utslippsfrie. Her er hurtigbåten M/S Valderøy på vei til kai i Ålesund. Foto: Paul Kleiven / NTB

Innen 2025 skal alle nye hurtigbåter være utslippsfrie, og fergene må bli utslippsfrie så raskt som mulig, ifølge et forslag regjeringen har lagt fram onsdag.

Forslaget innebærer innføring av nullutslippskrav for ferjer så tidlig som mulig og for hurtigbåter fra 1. januar 2025, opplyser Samferdselsdepartementet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Både staten og mange fylkeskommuner har allerede erstattet gamle dieselferger med nullutslippsalternativer, og vi ser en lovende utvikling for hurtigbåtene. Men utslippene må fortsatt ned, og derfor ønsker jeg å innføre krav til nullutslipp for både ferjer og hurtigbåter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Nødvendig

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener kravet om nullutslipp vil sette fart på utviklingen, og at det er nødvendig for et grønt skifte i sektoren.

– Det å bruke muskelen som er offentlige innkjøp, er en veldig viktig del av klimapolitikken, og jeg er veldig glad for at vi får disse kravene nå, sier han til NRK.

Annonse
Annonse

Mange hundre tonn CO2

Forslaget er altså at alle nye kontrakter som inngås fra 2025, skal kreve utslippsfrie båter.

– Så tar det jo litt tid å bytte ut de kontraktene vi har. Vi respekterer jo inngåtte avtaler, men over tid skal alle samband være utslippsfrie, sier Eide til kanalen.

Om lag 200 ferger og 80 hurtigbåter går langs kysten av Norge. Årlig slipper de ut henholdsvis 580.000 tonn og 130.000 tonn CO2, ifølge en rapport Direktoratet for forvalting og økonomistyring (DFØ) har laget for Klima- og miljødepartementet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse