Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 mai 2023 17:20
Del på Facebook
En selvkjørende buss i Stavanger. Nå blir denne – og all annen kollektivtrafikk i byen – gratis. Foto: Carina Johansen / NTB
En selvkjørende buss i Stavanger. Nå blir denne – og all annen kollektivtrafikk i byen – gratis. Foto: Carina Johansen / NTB

Kollektivtrafikken blir gratis i Stavanger fra 1. juli. Byen blir den første i Norge til å la folk reise gratis.

Det gjelder både buss, båt og tog, skriver ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV er enige om å gjøre kollektivtrafikken gratis.

Ordføreren skriver at de er den første store norske byen som fullfinansierer kollektivtrafikken for sine innbyggere.

– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektivt i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier Nessa Nordtun.

Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.

Det er Kolombus som driver kollektivtrafikken i Stavanger-regionen, og kommunen vil nå garantere for de budsjetterte passasjerinntektene selskapet har.

Har gått med overskudd

Kommunen opplyser at de har levert store overskudd de siste årene og bygget opp et godt disposisjonsfond.

– Vi i Folkets Parti har hele tiden jobbet for gratis buss i fylkespolitikken i Stavanger-regionen uten å få gjennomslag. Det er nemlig helt nødvendig at flere velger buss eller andre transportmidler om vi skal unngå at staten krever at det innføres rushtidsavgift igjen, sier Frode Myrhol, gruppeleder i Folkets Parti – FNB.

Rune Askeland i MDG peker på at klimautslippene må ned, og luftkvaliteten må opp.

Annonse
Annonse

– Aller helst vil vi at flere skal gå og sykle, og vi tror at flere kan ta sjansen på å klare seg uten bil når de vet de kan kombinere det å gå og sykle med kollektivtrafikk på dager med dårlig vær, sier Askeland.

Merkes på lommeboka

Rødts Sara Mauland sier utgiftene til reiser merkes på lommeboka til folk.

– Når kommunen nå har hatt økte inntekter fordi mange flere er i jobb, synes vi det er flott å kunne gi disse pengene tilbake til folk gjennom en belønningsordning for å reise mer klimavennlig, sier hun.

Likhetsprinsippet gjør at kollektivreisene blir gratis både inne i byen og ute i kommunen.

– Prinsippet blir at det blir gratis å komme seg til og fra jobb uansett hvor i Stavanger du bor og hvor du jobber, sier Senterpartiets varaordfører Dagny Sunnanå Hausken, som fra før har gledet seg over at bilferjene har blitt gratis.

Gulrot i stedet for pisk

Paal Kloster i SV sier gulrot fungerer bedre enn pisk for å bedre klimaavtrykket til kommunen.

– Gratis kollektivtrafikk vil få flere til å prøve ut bussen til og fra jobb, men ikke minst ellers på døgnet. Jeg er sikker på at mange av dem som nå vil gi kollektivtrafikk en sjanse på grunn av dette tilbudet, vil bli værende på bussen. Når mange flere bruker buss, er det også lettere å utvide rutetilbudet, sier Kloster.

Det er budsjettert med nærmere 200 millioner kroner i billettinntekter i 2023.

Oslos miljøbyråd Sirin Stav (MDG) understreker at et lignende grep i Oslo ville kostet minst 15–20 ganger så mye som i Stavanger.

– Det blir spennende å se hvordan ordningen vil virke for å få ned biltrafikk og forurensing, sier hun.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse