Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
25 mai 2023 11:51
Del på Facebook
Aure sentrum med kaia og det gamle meieribygget i mai 2023. Foto: Terje Holm
Aure sentrum med kaia og det gamle meieribygget i mai 2023. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er omtrent 70 år mellom disse to bildene ved Aure sentrum.

På bildet nederst, fra midten av 1950-tallet, ser vi sjøbussen «Aure» anløper kaia i Aure. Dette var fylkets største og mest moderne rutebåt på denne tiden. Den gikk i rute fra Kristiansund til Trondheim fra 1950 til 1961.

Videre ser vi det gamle meieribygget og andre bygg, som fortsatt står her. Til venstre utenfor bildene ligger Aure kirke. Mye av miljøet her er faktisk tatt vare på og danner en historisk atmosfære ved Aure sentrum i dag sammen med de nye byggene.

Aure sentrum på midten av 1950-tallet med sjøbussen «Aure» i rute. (Postkortbilde)Aure sentrum på midten av 1950-tallet med sjøbussen «Aure» i rute. (Postkortbilde)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
@Terje SundsbøJa, der er eigen KS2 for Kjerringsundsambandet. Datert 2022 basert på 2021 prisar. Totalkostnad 4,9 mrd. Eigen økonomi, men med ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er en egen KS2 for Kjerringsundet, og at dette prosjektet bygges uten resten av fjordkryssingen på Møreaksen?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse