Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 mai 2023 07:31
Del på Facebook
Ekofiskfeltet fotografert i 2019, ved 50-årsjubileet for oljefunnet i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB
Ekofiskfeltet fotografert i 2019, ved 50-årsjubileet for oljefunnet i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB

ConocoPhilips har valgt ikke å bygge ut vindkraft til Ekofiskfeltet i Nordsjøen selv, men kan melde sin interesse for en strøm fra en havvindpark i området.

Ifølge Klassekampen kan selskapet bli en kjøper av kraft fra havvindparken Sørlige Nordsjø II, som det samme med Utsira Nord pågår en konkurranse om å få bygge ut.

– Vi har undersøkt muligheten for å bygge ut vindkraft i Ekofisk-området, som viste seg å ikke være økonomisk bærekraftig. Nå ser vi på muligheten for å bli en framtidig kjøper av kraft fra den betydelig større og planlagte havvindparken Sørlige Nordsjø II, skriver Elisabeth Fiveland, kommunikasjonssjef i ConocoPhilips, til avisa.

Selv om tilrettelegging for elektrifisering av petroleumsinstallasjoner ikke er et krav i konkurranseutlysningen, vil det bli vektet positivt, ifølge Klassekampen.

Annonse
Annonse

– Olje- og energidepartementet mener det er positivt dersom prosjektkonseptene til første fase av Sørlige Nordsjø II kan legge til rette for tilknytning og elektrifisering av Ekofisk, dersom ytterligere utredninger viser at dette er aktuelt, skriver statssekretær Andreas Bjelland Eriksen (Ap) i en epost.

Ekofiskfeltet var i 1971 det første som kom i drift på norsk sokkel, etter at det ble funnet olje to år tidligere.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse