Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
01 juni 2023 09:04
Del på Facebook
 Illustrasjonsbilde asfaltlegging. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
 Illustrasjonsbilde asfaltlegging. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Fylkestinget innvilget i vår 50 millioner ekstra til drift og vedlikehold av fylkesveinettet i Møre og Romsdal. Disse midlene er nå fordelt, og 42 millioner går til ny asfalt. Resten går til andre nødvendige drift- og vedlikeholdsformål.

Disse midlene til dekkelegging kommer i tillegg til de allerede annonserte strekningene som får asfalt i 2023. Til sammen blir det lagt asfalt for 129 millioner på fylkesveiene i Møre og Romsdal i år, noe som utgjør totalt cirka 90 km nytt asfaltdekke.

Strekningene som blir prioritert i ekstrabevillingen er:

Veinr. Strekning Lengde ny asfalt
Fv. 680 Tømmervågferjekai–Halsnesvegen 500 meter
Fv. 680 Bjørkli–Veiset (Tjeldbergodden) 2031 meter
Fv. 680 Kjørsvik–Fylkesgrense (Tjeldbergodden) 920 meter
Fv. 62 Eidsvågen–Lensmannsbru–Stubø 1941 meter
Fv. 538 FrænavegenfråVestnesvegen–Langmyrvegen 1141 meter
Fv. 5958 Valderhaug–Gjøsund, Giske 1275 meter
Fv. 60 Sykkylven sentrum 1 kjørefelt, Sykkylven 750 meter
Fv. 61 Strandkrysset–Ulsteinvik, Ulstein 1050 meter
Fv. 655 Sæbø–Grandane, Ørsta 8330 meter
Fv. 5894 Krøvelseeidetmot Volda, Volda  1520 meter
Fv. 654 Flusund–Skarebakken, Herøy 3225 meter
Fv. 659 Brattvåg, Ålesund 630 meter

Det blir tatt forbehold om at strekninger kan komme til eller gå ut av listen som følge av prisendringer og behov for andre prioriteringer kan oppstå.

Midler til andre tiltak

De resterende 8 millionene blir tildelt følgende drifts- og vedlikeholdstiltak:

  • 5 mill.: Mindre utbedringer på fergekaier som for eksempel erosjonssikring, nye løftesylindre, forsterkninger og lignende.
  • 2 mill.: Ny pumper i Atlanterhavstunnelen
  • 1 mill.: Sikring av bergskjæringer
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 9 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 9 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 16 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse