Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 juni 2023 13:13
Del på Facebook
Hurtigruten Norge planlegger skip med enorme seil dekket av solcellepaneler og batterier. Foto: Vard Design / Hurtigruten / NTB
Hurtigruten Norge planlegger skip med enorme seil dekket av solcellepaneler og batterier. Foto: Vard Design / Hurtigruten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen 2030 ønsker Hurtigruten å seile langs norskekysten med skip uten utslipp. Nå utvikles splitter nye nullutslippsskip for selskapet.

I samarbeid med forskningsinstituttet Sintef og tolv andre norske partnere er Hurtigruten i gang med å utvikle nullutslippsskip spesialtilpasset norskekysten. Målet er å ha det første skipet klart til å seile innen 2030, skriver Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Hurtigruten skriver at skipet, som ikke bare får nytt design, også skal være spekket med toppmoderne teknologi, enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler som skal gjøre det mulig å seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes.

Selskapet skriver at de fremtidige Hurtigruteskipene vil være elektriske, utstyrt med batterier som lades når de ligger til kai.

Annonse
Annonse

– Planene inkluderer innovative løsninger som toppmoderne batteripakker på 60 megawatt, moderne seil, solcellepaneler integrert i seilene, kunstig intelligens for å bistå med manøvrering og kontraroterende propeller, skriver Hurtigruten.

I dag er kun 0,1 prosent av alle skip i verden bygd med nullutslippsteknologi.

– Vi har tatt på oss en ambisiøs jobb, men som bransje er vi forpliktet til å ta tunge klimagrep. Vi mener samtidig norskekysten legger godt til rette for å utvikle og seile utslippsfrie passasjerskip. Om få år vil si se en ny generasjon skip seile langs kysten, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDu er blant dei ignorante, kanskje uforskyldt for manglande innsikt. Desto farligare.
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrLangt fra alle mener at naturtap og klimautslipp er vår tids største utfordring.
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKorleis meiner du då at ein vil få løyst vår tids største utfordring, naturtap og klimautslipp?
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrKlima og miljø er sidestilt med andre aspekter, ikke overordnet alt annet.Du viser til økt trafikkvolum, men ser bare klimaeffekter. ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg har lenge forstått at klima og miljø er underordna i din samfunnsvisjon.Dessuten, det framskrivne trafikkvolumet er med i KS2 ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrPå samme måte som at prioriteringene i forrige NTP ble endret av dagens regjering, vil Stortingsvalget neste år ganske sikkert ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse