Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 juni 2023 13:13
Del på Facebook
Hurtigruten Norge planlegger skip med enorme seil dekket av solcellepaneler og batterier. Foto: Vard Design / Hurtigruten / NTB
Hurtigruten Norge planlegger skip med enorme seil dekket av solcellepaneler og batterier. Foto: Vard Design / Hurtigruten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen 2030 ønsker Hurtigruten å seile langs norskekysten med skip uten utslipp. Nå utvikles splitter nye nullutslippsskip for selskapet.

I samarbeid med forskningsinstituttet Sintef og tolv andre norske partnere er Hurtigruten i gang med å utvikle nullutslippsskip spesialtilpasset norskekysten. Målet er å ha det første skipet klart til å seile innen 2030, skriver Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hurtigruten skriver at skipet, som ikke bare får nytt design, også skal være spekket med toppmoderne teknologi, enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler som skal gjøre det mulig å seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes.

Selskapet skriver at de fremtidige Hurtigruteskipene vil være elektriske, utstyrt med batterier som lades når de ligger til kai.

Annonse
Annonse

– Planene inkluderer innovative løsninger som toppmoderne batteripakker på 60 megawatt, moderne seil, solcellepaneler integrert i seilene, kunstig intelligens for å bistå med manøvrering og kontraroterende propeller, skriver Hurtigruten.

I dag er kun 0,1 prosent av alle skip i verden bygd med nullutslippsteknologi.

– Vi har tatt på oss en ambisiøs jobb, men som bransje er vi forpliktet til å ta tunge klimagrep. Vi mener samtidig norskekysten legger godt til rette for å utvikle og seile utslippsfrie passasjerskip. Om få år vil si se en ny generasjon skip seile langs kysten, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 14 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse