Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 juni 2023 19:13
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap). Foto: Hanna Johre / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap). Foto: Hanna Johre / NTB

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) legger mandag fram regjeringens lovforslag om kjønnsbalanse i styrer i norske selskaper.

Regjeringen sendte før jul i fjor et forslag på høring om at begge kjønn skal være representert med minst 40 prosent i styrene i selskaper.

– I dag er bare to av ti styremedlemmer i private selskaper kvinner. Sju av ti aksjeselskaper har kun menn i styret. Næringslivet er ikke flinke nok til å bruke kompetansen til begge kjønn. Tiden er inne for å få en endring på dette nå, sa Vestre da.

Større aksjeselskaper, ansvarlige selskaper, samvirkeforetak, stiftelser og boligbyggelag omfattes av kravet, som skal kombineres med en frivillig sertifiseringsordning for mangfoldsledelse.

Lovforslaget vil gjelde mellom 10.000 og 25.000 aksjeselskaper, noe som utgjør cirka 3–7 prosent av aksjeselskapene.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse