Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2023 13:53
Del på Facebook
Direktør Kjetil Lund i NVE  presenterte nye områder for havvind i april. Foto: Terje Pedersen / NTB
Direktør Kjetil Lund i NVE  presenterte nye områder for havvind i april. Foto: Terje Pedersen / NTB

En større vindkraftutbygging i Sørlige Nordsjø kan gi lavere kraftpriser i Norge, både med og uten hybridkabel, antyder en beregning fra NVE.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gjort en foreløpig analyse av virkningene ved å bygge ut 7 gigawatt (GW) vindkraft i andre fase av Sørlige Nordsjø II med radial og hybrid nettløsning.

Annonse
Annonse

Ved hybridkabler kobles det på minst ett annet land for ilandføring i tillegg til Norge.

– Dette er en forenklet analyse, men den kan likevel gi noen viktige innsikter. Kraftprisen i Norge kan gå ned selv om det bygges hybride kabler til utlandet. Det er et spørsmål om hvordan man dimensjonerer kablene, sier NVE-direktør Kjetil Lund i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Tidligere analyser har basert seg på den planlagte utbyggingen på 1,4 GW. Havvind koster store summer å bygge ut, og inntektene er vanskelig å spå. NVEs analyser peker mot at lønnsomheten for samfunnet er best med hybridkabler.

– I de to første utbyggingene av havvind i Norge vil all kraften gå til Norge gjennom radialer, men ambisjonene er langt større. Det norske kraftsystemet vil neppe klare å ta imot så store mengder variabel kraft på en god måte. Det tilsier bygging av hybride kabler til andre land, sier Lund.

Arealet Sørlige Nordsjø II ligger helt sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Det ble enighet på Stortinget i juni om en subsidiepakke på 23 milliarder kroner. Det er planlagt oppstart i 2030.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse