Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2023 13:53
Del på Facebook
Direktør Kjetil Lund i NVE  presenterte nye områder for havvind i april. Foto: Terje Pedersen / NTB
Direktør Kjetil Lund i NVE  presenterte nye områder for havvind i april. Foto: Terje Pedersen / NTB

En større vindkraftutbygging i Sørlige Nordsjø kan gi lavere kraftpriser i Norge, både med og uten hybridkabel, antyder en beregning fra NVE.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gjort en foreløpig analyse av virkningene ved å bygge ut 7 gigawatt (GW) vindkraft i andre fase av Sørlige Nordsjø II med radial og hybrid nettløsning.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ved hybridkabler kobles det på minst ett annet land for ilandføring i tillegg til Norge.

– Dette er en forenklet analyse, men den kan likevel gi noen viktige innsikter. Kraftprisen i Norge kan gå ned selv om det bygges hybride kabler til utlandet. Det er et spørsmål om hvordan man dimensjonerer kablene, sier NVE-direktør Kjetil Lund i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Tidligere analyser har basert seg på den planlagte utbyggingen på 1,4 GW. Havvind koster store summer å bygge ut, og inntektene er vanskelig å spå. NVEs analyser peker mot at lønnsomheten for samfunnet er best med hybridkabler.

– I de to første utbyggingene av havvind i Norge vil all kraften gå til Norge gjennom radialer, men ambisjonene er langt større. Det norske kraftsystemet vil neppe klare å ta imot så store mengder variabel kraft på en god måte. Det tilsier bygging av hybride kabler til andre land, sier Lund.

Arealet Sørlige Nordsjø II ligger helt sør i Nordsjøen, nær grensen til Danmark. Det ble enighet på Stortinget i juni om en subsidiepakke på 23 milliarder kroner. Det er planlagt oppstart i 2030.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse