Tirsdag, torsdag og fredag denne uken venter vi cruiseskip til Kristiansund. Opp mot 4.000 cruisegjester vil besøke regionen og bidra til viktig lokal verdiskaping.
Tirsdag 4. juli er det «Ambience» fra det britiske rederiet Ambassador Cruises som kommer. Skipet skal ligge på Storkaia mellom klokken 08.00 og 16.00. Om bord er 1.292 cruisegjester og et mannskap på rundt 600. Skipet kommer fra Narvik og skal videre til Bergen.
Torsdag 6. juli er det «Marina» fra det amerikanske Oceania Cruises som gjester Kristiansund. Skipet besøkte Kristiansund også i fjor på samme tid. «Marina» har kapasitet til 1.250 gjester, og anløper Kristiansund på vei fra Ålesund til Trondheim. Det skal etter planen ligge på Storkaia fra klokken 07.00 til 21.00.
«Borealis» fra britiske Fred. Olsen Cruises er ukens siste cruiseskip. Fredag 7. juli mellom 08.00 og 18.00 skal skipet ligge på Storkaia. Kristiansund er første havn fra skipet forlot Liverpool, og herfra går seilasen videre til Tromsø. Kapasiteten er 1.360 gjester.
To førstegangsanløp
Både anløpet til «Ambience» og «Borealis» er så kalte førstegangsanløp. Dette markeres ved at havnefogd Knut Mostad besøker skipet og har med både havnas crest (plakett) og en gave, som overleveres skipets kaptein.
– Vi har en god del førstegangsanløp i år, noe som vi markerer litt ekstra. Årets gavepose består av lokalmatsprodukter, som vi har bestilt hos Smia. Det kan være honning, spekepølse, hvalpinner, sider, kryddersalt og lignende produsert på Nordmøre, noe som har blitt satt stor pris på av tidligere mottakere, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.
Smaksprøver
På Alti Storkaia ser både senterledelsen og butikkene frem til ukens cruiseanløp. Assisterende senterleder Therese Schei Olsen forteller at de denne uken kjører et slags prøveprosjekt kalt «Et lite stykke Norge» de dagene det kommer cruiseskip til byen.
Det blir hengt opp banner utenfor inngangen ved Coop Mega, og på innsiden av senteret ønskes besøkende velkommen på norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk og italiensk.
Utenfor Coop Mega blir det rigget opp bord der butikken serverer ulike smaksprøver, slik som ovnsbakt klippfisk med poteter, brødskive med brunost, sjokolade og nystekte vafler med brunost, rømme og syltetøy. Dette for at gjestene skal få smake på norsk kultur.
– Vi gjør dette for å skape entusiasme og en varm velkomst, og invitere turistene inn på Storkaia. De som jobber på standen vil ha skjorter med samme tekst som banneret. I tillegg har vi oppfordret alle butikkene til å pynte med flagg og henge opp prisinformasjon i utenlandsk valuta, forteller Therese Schei Olsen i Alti.
Det er Coop Mega i samarbeid med senterledelsen som står i spissen for smaksprøveprosjektet. Fredag vil også Tingvollost delta på standen.
– Slike initiativ gleder vi oss utrolig masse over! Det er kjempeviktig at det lokale næringslivet er på tilbudssiden og gjør det de kan for å tiltrekke seg cruisegjester og andre besøkende. Vi er alle en del av det lokale vertskapet, og det skal ikke så mye til før det blir lagt merke til at byen ønsker besøkende velkommen, sier produktsjef Synnøve Henden i Visit Nordvest.