Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juli 2023 22:48
Del på Facebook
SV mener Norge må få fart på byggingen av solenergi gjennom et statlig selskap. Her et bilde fra Tyskland, som er verdens største produsent av solenergi. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB
SV mener Norge må få fart på byggingen av solenergi gjennom et statlig selskap. Her et bilde fra Tyskland, som er verdens største produsent av solenergi. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB

SV ønsker å etablere et statlig solenergiselskap for å få i gang en større satsing på solenergi i Norge.

Utbyggingen av solenergi går for sakte, mener SV.

– Selskapet skal leie takarealer av privatpersoner, borettslag og næringsliv for å legge solceller, sier Lars Haltbrekken (SV) til NRK.

Energipolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Marianne Sivertsen Næss, er uenig i at et statlig selskap er den beste løsningen.

Annonse
Annonse

– Vi skal få opp produksjonen av fornybar kraft, men jeg tror ikke at et statlig solselskap er svaret. Vi har allerede Statkraft og et mangfold av kommunale og fylkeskommunale kraftselskap, sier Næss.

I budsjettavtalen mellom regjeringen og SV, er partiene enige om å øke satsingen på solkraft til 8 terawatt-timer innen 2030.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse