Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 august 2023 11:03
Del på Facebook
De siste ti årene har det blitt 216 færre skoler i landet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
De siste ti årene har det blitt 216 færre skoler i landet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

De siste ti årene har 413 skoler blitt lagt ned. Mange av disse har ikke blitt erstattet.

Totalt er det blitt 216 færre skoler i landet de siste ti årene, skriver Nationen , som viser til tall fra Utdanningsdirektoratet.

Noen av de nedlagte skolene ble stengt, andre ble slått sammen eller erstattet av Montessori-skoler.

Samtidig er det 22.000 flere grunnskoleelever i dag enn det var for ti år siden, viser tallene fra Utdanningsdirektoratet.

Annonse
Annonse

I Hurdalsplattformen gikk regjeringa inn for at hver skole skulle få en halv million kroner, totalt 1,4 milliarder kroner. Tiltaket ble vedtatt i 2022.

32 skoler har blitt nedlagt siden denne milliardpakken ble bevilget, skriver Nationen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse