Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 august 2023 06:47
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP) kunne havnet på Stortinget om denne målingen ble valgresultatet.Foto: Javad Parsa / NTB
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP) kunne havnet på Stortinget om denne målingen ble valgresultatet.Foto: Javad Parsa / NTB

Industri- og næringspartiet (INP) klatrer over sperregrensen på augustmålingen fra Nettavisen.

4,6 prosent av de spurte sier at de ville stemt Industri- og næringspartiet om det var stortingsvalg i morgen. Dermed er partiet større enn både KrF og MDG, som begge havner under sperregrensen på målingen.

Annonse
Annonse

– Vi har ventet og ventet og ventet på det 4-tallet. Vi har håpet at vi kunne klare det i løpet av valget, men innerst inne egentlig ikke trodd på det. Nei, så inderlig! Jeg er helt målløs, sier partileder Owe Ingemann Waltherzøe i INP til Nettavisen.

INPs fremgang kan ha en sammenheng med Frps periode i regjering, tror førsteamanuensis Jørgen Bølstad ved Institutt for statsvitenskap, ved Universitetet i Oslo.

– Frp mistet kanskje litt taket på sine velgere etter å ha sittet i regjering. Dette har skapt en åpning for nye partier litt i samme område, og gjort det litt lettere for INP å etablere seg, for de har litt av det samme saksfokuset, sier han.

Annonse
Annonse

Mandatberegningen gir borgerlig flertall med 86 mandater, ett mer enn det som kreves for flertall på Stortinget.

Partienes oppslutning er som følger (endring fra julimålingen i parentes):

Høyre 26,8 (-2,2), Ap 19,1 (-1,7), Frp 13,8, (-0,7), SV 8,7 (+1,8), Sp 7,3 (-0,2) Rødt 5,4 (+0,5), Venstre 6 (+2,2), KrF 2,9 (-0,9), MDG 3,2 (-0,6) og INP 4,6 (+3,2).

Undersøkelsen er gjort av InFact 3. august. I alt 1039 personer er spurt om hvilket parti de ville stemt på om det var stortingsvalg i dag. Feilmarginene ligger mellom 1 og 2,7 prosentpoeng.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse