Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 august 2023 06:50
Del på Facebook
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, har ingen tro på at det er mulig å bygge så mye fornybar kraft i Finnmark i det omfanget regjeringen ønsker. Foto: Javad Parsa / NTB
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, har ingen tro på at det er mulig å bygge så mye fornybar kraft i Finnmark i det omfanget regjeringen ønsker. Foto: Javad Parsa / NTB

Naturvernforbudet mener det er helt urealistisk å bygge ut ny kraft i Finnmark i det omfanget regjeringen ønsker seg.

For å unngå at elektrifisering av Melkøya støvsuger Finnmark for kraft, mener regjeringen det skal bygges ut 3,6 terawattimer ny kraftproduksjon innen 2030. Det tilsvarer den årlige produksjonen i fem altakraftverk.

Den nye kraften vil i all hovedsak måtte komme fra ny vindkraft på land.

– Det blir garantert en ny Fosen-sak, sier leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet til Klassekampen.

Annonse
Annonse

Det blir umulig uten dramatiske konflikter med samiske rettigheter og lokaldemokrati, mener Naturvernforbundet.

– Jeg har ingen tro på at dette er mulig å kombinere med hensyn til lokaldemokrati og samiske interesser. Det vil kreve en rekke hastevedtak både på utbygging av nett og vindkraft. I den rekken av hastevedtak ligger garantert en ny Fosen-sak, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse